The Great Ace Attorney Chronicles: Verhaal staat als een huis

Games Jelle van Es 16 aug 2021

In de tijd van de Nintendo DS en de Nintendo 3DS kregen we heel wat games in de zogenaamde Ace Attorney-reeks. Het was een serie aan games, waarbij de speler in de rechtszaak verhalen meekreeg en door onderzoek op zoek moest gaan naar de juiste antwoorden. Na die games verschenen in Japan nog een paar spinoffs. Via The Great Ace Attorney Chronicles kun je die game nu eindelijk ook in het Westen beleven.

The Great Ace Attorney Chronicles is iets anders dan dat je van de oude games gewend bent. Dat komt vooral door de setting. De game neemt je mee naar het Japan van de negentiende eeuw, toen het allemaal net wat moderner wilde worden en invloeden vanuit het Westen binnen liet. En van daaruit ga je naar Londen om daar je ding te doen Daarbij ga jij aan de slag met Ryunosuke Naruhodo, wat de voorvader van Phoenix Wright is. Samen met hem en andere personages, zoals een detective gebaseerd op Sherlock Holmes, ga je in verschillende zaken op zoek naar de waarheid. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

The Great Ace Attorney Chronicles Review

1. Erg veel content

Eén van de sterke elementen van The Great Ace Attorney Chronicles is dat je gelijk een bak aan content voorgeschoteld krijgt. Je krijgt namelijk twee games voor de prijs van één. De games zijn goed opgeknapt van hun originele handheld variant, waardoor je het gevoel hebt dat het gewoon een nieuwe release is en je er lekker mee aan de slag kunt gaan. Het is echt een titel die je vele tientallen uren weet te vermaken en daarmee dus een ideale game om nu te spelen, aangezien het nog wat rustig is op het gebied van games.

The Great Ace Attorney Chronicles
Genoeg te ontdekken (Afbeelding: Capcom)

2. Constant op zoek naar informatie

Het grootste gedeelte van het verhaal van The Great Ace Attorney Chronicles staat vast. Dat is het verhaal dat je volgt. Maar gelukkig is er buiten dat vaste pad wel iets te doen waardoor je het gevoel dat je een game speelt. Zo ga je in eerste instantie op zoek naar aanwijzingen in de rechtszaken door de plaats van delict te onderzoeken of de bewijsmaterialen goed te bekijken. Met die informatie kun je vervolgens de rechtszaak in gaan en de waarheid op tafel te laten komen.

Dit ziet er verdacht uit (Afbeelding: Capcom)

3. Goed opletten wat getuigen en verdachten zeggen

Daarbij is het natuurlijk zaak om goed op te letten wat er allemaal gezegd wordt in de rechtszaak en of dat overeenkomt met de bewijzen en onderzoeken die jij hebt gedaan. Wanneer een getuige of verdachte iets zegt dat niet helemaal lijkt te kloppen, dan heb je de mogelijkheid om daaropin te haken en er achter te komen hoe de vork echt in de steel zit. Daarbij krijg je soms een twist die je niet helemaal had verwacht, maar wel zeer welkom is om te ervaren.

Het bewijsmateriaal (Afbeelding: Capcom)

4. Strijden met de jury

Daarnaast brengt The Great Ace Attorney Chronicles ook een nieuw element ten op zichte van de oude games in de reeks. Zo krijg je te maken met een jury. En die zijn soms best wel partijdig, waardoor zak zo nu en dan anders kunnen lopen dan logisch is. Soms denkt een jurylid al te weten dat er iemand schuldig is, terwijl jij bepleit dat dat niet het geval is. Dan moet je weer mogelijkheden gebruiken om dat jurylid op andere gedachtes te brengen. Het brengt een leuke twist en zorgt ervoor dat je soms echt even moet nadenken welke onderdelen je bij elkaar moet zoeken om zo’n jurylid van zijn of haar ongelijk te overtuigen.

De aanval is de beste verdediging! (Afbeelding: Capcom)

5. Soms wel erg veel tekst

Ik snap dat The Great Ace Attorney Chronicles het moet hebben van zijn verhaal en er dan veel in is te vinden. Toch was het soms iets te veel van het goede en had ik moeite om er mee door te gaan. Het is soms duidelijk hoe dingen lopen en dan heeft het geen zin dat alles nog even uitgebreid voor je wordt uitgeschreven en je dat allemaal moet lezen. Gelukkig heb ik de game op de Nintendo Switch gespeeld en had ik de mogelijkheid om de ietwat saaie stukken tussendoor te doen, zodat ik me op andere momenten volledig kon focussen op hetgeen dat de game echt sterk maakt.

The Great Ace Attorney Chronicles
Veel geklets (Afbeelding: Capcom)

The Great Ace Attorney Chronicles is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.