The Legend of Zelda: Skyward Sword HD: Klassieker herboren

Games Jelle van Es 16 jul 2021

Het lukt Nintendo inmiddels al een paar jaar om regelmatig nieuwe toffe games op de Nintendo Switch uit te brengen. Daarbij spelen ze wel een klein beetje vals. Want heel wat titels die het uitbrengt, komen oorspronkelijk van een ander platform. Dat geldt ook voor The Legend of Zelda: Skyward Sword. Deze game kwam in eerste instantie uit op de Wii en krijgt nu dus een HD-versie.

De originele The Legend of Zelda: Skyward Sword was dus een Wii-game en zodoende speelde je hem voornamelijk door met je WiiMote rond te zwaaien om vijanden te verslaan. Dat kan nog steeds, maar je kunt de game ook op een normale manier spelen. Tegelijkertijd zijn er aantal punten verbeterd. En is het natuurlijk een Zelda-game, die eigenlijk altijd qua kwaliteit dik in orde zijn. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD Review

1. Ideaal om te ontdekken

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt een groot fan ben geweest van de Zelda-reeks. Gelukkig heb ik dankzij verschillende heruitgaven de mogelijkheid gekregen om mijn fouten uit het verleden te herstellen. Wat dat betreft is The Legend of Zelda: Skyward Sword HD dus perfect. Ik heb hem destijds nooit op de Wii gespeeld en zodoende is dit dus mijn eerste kennismaking. Hoewel de game op bepaalde punten wat verouderd is, is het dankzij de diverse verbeteringen nog altijd dik de moeite waard.

Een prachtige wereld (Afbeelding: Nintendo)

2. Technisch verbeterd

Want The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is op vele verschillende punten verbeterd. Ten eerste heb je natuurlijk de hogere resolutie in de vorm van het HD-gedeelte van de game. Daarnaast is de framerate hoog en stabiel op 60fps. Een ander fijn voordeel van deze versie is dat je makkelijk de camera kunt draaien. Nou ja, heel makkelijk is het ook weer niet, want je moet in combinatie met de rechter analoge stick nog een schouderknop in houden, maar het is gelukkig wel mogelijk. Ook is er een auto-save modus, waardoor je niet door hoeft te gaan totdat je bij een savepunt bent. Op die manier voelt het dus echt als een game die in 2021 wordt uitgebracht.

Diverse verbeteringen in de game (Afbeelding: Nintendo)

3. Eigenlijk bedoeld om met motion controls te spelen

Het is mogelijk om The Legend of Zelda: Skyward Sword HD te spelen in handheld-modus of met een controller. En dat werkt op zich goed. Toch is het een game die eigenlijk het beste tot zijn recht komt wanneer je het met motion-controls speelt. Je moet namelijk soms op een bepaalde manier met je zwaard zwaaien om iets voor elkaar te krijgen. En dat werkt met de analoge sticks soms niet helemaal lekker, waardoor je meer dan eens een beetje loopt te klooien in de hoop dat je het goed doet. Het is niet onoverkomelijk, maar ideaal is het dus niet.

Met analoge besturing soms niet helemaal lekker (Afbeelding: Nintendo)

4. Een mooi en fijn avontuur

Als je kijkt naar het avontuur van The Legend of Zelda: Skyward Sword HD kijkt, dan is dat er één die er echt mooi uitziet en veel variatie brengt. Ik vind de visuele stijl van de game er goed uit zien en de verschillende omgevingen die je bezoekt zijn divers. Uiteraard zijn er verschillende puzzels om op te lossen en krijg je te maken met baasgevechten die lekker veel uitdaging bieden. Als totaalplaatje biedt de game zodoende alles wat je er van verwacht.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
Genoeg te doen (Afbeelding: Nintendo)

5. Wel even wennen als je Breath of the Wild gewend bent

Mocht de Nintendo Switch je eerste spelcomputer zijn van Nintendo, dan is Breath of the Wild waarschijnlijk de eerste Zelda die je hebt gespeeld. Dan is The Legend of Zelda: Skyward Sword HD wel even iets anders. Het is een game die echt wat meer klassiek is en je minder ruimte geeft om en grote wereld te verkennen. Dat is niet per se verkeerd, maar wel anders. Dat gezegd hebbende was ik vroeger dus niet echt fan van de serie, maar heb ik me met deze game echt goed vermaakt.

Even wennen (Afbeelding: Nintendo)

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Nintendo Switch OLED is nu te koop (en goedkoper dan we dachten!)