Trials Rising Review: Uitdagend en vermakelijk

Games Jelle van Es 26 feb 2019

De Trials-reeks gaat al heel wat jaren mee. De laatste keer dat we een volledige Trials-game voorgeschoteld kregen, ligt echter alweer een tijdje achter ons. Wat dat betreft komt Trials Rising op een mooi moment uit. De game volgt dezelfde basis als in de voorgaande games, waardoor het niet super origineel is. Maar dat maakt eigenlijk niet heel erg veel uit, want het is echt heerlijk om te spelen.

In Trials Rising neem je plaats op een crossmotor en moet je een parkoers afleggen waarop je verschillende obstakels tegenkomt. Sommige circuits vallen onder de categorie makkelijk en zijn tracks waarbij je eigenlijk zonder een crash (en de daarbij behorende restart van het laatste checkpoint) het einde moet halen en je vooral strijd om de snelste tijd. Op circuits van een hoger niveau is het vooral de uitdaging om zonder fouten het einde te halen. En daarbij krijg je soms de meest onmogelijke uitdagingen voorgeschoteld. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Enorm veel content in Trials Rising

Een paar weken voordat de game uitkwam, reisde ik af naar het kantoor van Ubisoft om daar alvast de game te spelen. Tijdens die speelsessie duurde het niet heel erg lang voordat ik aan de slag kon gaan met de echt moeilijke tracks in de game. Maar in de uiteindelijke versie blijkt er veel meer content in te zitten, waardoor je het eerste uur door allemaal makkelijke circuits werkt, voordat je bij de normale circuits bent. En dan duurt het weer een tijdje voordat je met de Hard-circuits aan de slag mag gaan. Op die manier is Trials Rising echt een game waar je je een hele tijd in kunt stoppen.

Trials Rising

De drang om jezelf te verbeteren

Een ander sterk punt is dat je in de game constant het gevoel hebt dat je het beter wilt doen. Voor elke voltooide race krijg je een bronzen, zilveren of gouden medaille. Hoe minder snel je bent of hoe meer fouten je maakt, des te lager je medaillekleur is. En op die manier krijg je ook weer minder experiencepunten, waardoor je minder snel in level omhoog gaat. Bijna elke race die je speelt geeft je een uitdaging. Denk daarbij het verslaan van een directe (ghost) tegenstander, het maken van maximaal zoveel fouten of het finishen binnen een bepaalde tijd. De meeste van die uitdagingen zijn wel te doen, maar je wilt uiteindelijk gewoon die gouden plak hebben. En zodoende ben ik meer dan eens halverwege een potje opnieuw begonnen om op die manier het beter te doen dan dat ik van te voren had ingecalculeerd. Daarmee is de replay-waarde van de game hoog.

Trials Rising

Fijne variatie in de levels

Elk level dat je speelt heeft een uniek gevoel. Dat kan te maken hebben met de setting en de locatie waar het level zich afspeelt. Zo scheur je door de straten van New York, over een filmset in Hollywood of door de Nederlandse polder (inclusief de Nederlandse vlag en tien miljard molens, want dat is nog altijd het enige waar het buitenland ons van kent). Elk level is op zijn eigen manier een genot om te spelen en zodoende wil je blijven doorgaan. Het is zodoende een game die lastig is om weg te leggen.

Trials Rising

De community gaat straks veel toffe content maken

Op dit moment is Trials Rising een game waar je je vele uren in kunt storten. Maar dat is eigenlijk nog maar het begin. In het verleden heeft de community van Trials bewezen dat zij in staat zijn om de meest waanzinnige tracks te maken. De verwachting is dat dat bij Trials Rising andermaal het geval zal zijn, waardoor je na de release kunt genieten van nieuwe content.

Trials Rising

Ook goed op de Nintendo Switch

Trials Rising is de eerste game uit de serie die ook op een Nintendo-platform komt en dat is natuurlijk de Nintendo Switch. De Nintendo Switch-versie werkt erg goed en heeft als voordeel dat je de game er steeds in korte sessies bij kunt pakken. Ik weet nog niet in hoeverre het downloaden van levels veel ruimte in gaat nemen, maar als dat meevalt, dan is de Nintendo Switch-versie wat mij betreft de fijnste variant.

Trials Rising

Trials Rising is nu beschikbaar op de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.