Twitter probeerde Clubhouse te kopen en deed bijna dit bizarre bod

Als we de nieuwste geruchten mogen geloven dan had Twitter heel even het idee de app Clubhouse over te nemen voor 4 miljard dollar. En dat terwijl het bedrijf achter het populaire sociale netwerk ondertussen werkt aan zijn alternatief op die audiochatapplicatie, genaamd Spaces. Bloomberg schreef over de vermeende gesprekken tussen beide partijen.

Twitter had daarover gesprekken met Clubhouse, maar die gesprekken kwamen op een gegeven moment tot een einde. Onduidelijk is waarom dat gebeurde. Het is ook niet duidelijk welke partij de ander benaderde. Dat is belangrijke context om te achterhalen hoe een partij kijkt naar de markt voor audiochatapps.

Clubhouse blijkt groot succes

Clubhouse werd vorig jaar gelanceerd en maakte het idee van live audiogesprekken hosten en volgen populair. Beroemdheden, CEO’s en ook het gewone volk hebben sindsdien veel gesprekken gehost en gevolgd. De app is meer dan tien miljoen keer gedownload, ook al krijg je alleen toegang op iOS met een unieke uitnodiging.

Twitter Spaces Clubhouse
Het alternatief voor Clubhouse (Afbeelding: Twitter)

Inmiddels heeft de applicatie meer dan voldoende concurrentie. Onder meer bedrijven Facebook, Twitter, Discord, LinkedIn en Slack werken aan alternatieven, of hebben die ondertussen al gelanceerd. Die platformen hebben reeds miljoenen gebruikers aan zich verbonden, omdat ze al jaren bestaan.

Niet stilzitten

Daarnaast is het zo dat al die diensten ook zijn voorzien van volledig ontwikkelde iOS- en Androidapplicaties en op een computer gebruikt kunnen worden (via een desktopapplicatie of via een webbrowser). Daardoor kan Clubhouse niet stilzitten en achterblijven; achter de schermen wordt druk gewerkt aan een Androidapp.

Clubhouse immens populair op iOS, maar waar blijft de Android-app?

Ook is het zo dat creators op het platform inmiddels geld kunnen verdienen aan de content die ze via de app maken. Daarbij geldt dat het bedrijf zelf geen omzet pakt uit die opbrengsten. Geld dat je verdient via Clubhouse is dus helemaal voor jou; dat moet ongetwijfeld mensen naar het platform trekken.

Bloomberg

Reageer op artikel:
Twitter probeerde Clubhouse te kopen en deed bijna dit bizarre bod
Sluiten