Twitter wil geld verdienen aan exclusieve content met de Super Follow

Apps Mark Hofman 26 feb 2021
Leestijd: 5 minuten

Twitter heeft, in een presentatie aan investeerders, een aantal nieuwe functionaliteiten aangekondigd. Ondanks het feit dat er voldoende interessante toevoegingen op de planning staan steekt er één met kop en schouders bovenuit. Het platform wil geld verdienen met exclusieve content en doet dat in de vorm van de Super Follow.

De Super Follow is praktisch gezien een paywall die Twitter gaat hanteren voor exclusieve content. Deze betaalmuur kan door gebruikers zelf opgezet worden en zal dus ook aan de content gaan verdienen. Niet alleen een win voor het platform, maar ook zeker voor de gebruikers zelf.

Twitter wil geld verdienen met de Super Follow

Twitter wil later dit jaar de nieuwe Super Follow functionaliteit uitrollen, zo maakt het in de presentatie aan investeerder bekend. Het bedrijf is op dit moment afhankelijk van advertenties en maakte eerder al bekend dat het andere manieren wilde zoeken om geld te verdienen. Het resultaat is onder andere een functionaliteit waar jij als gebruiker ook veel aan hebt.

Prominente accounts met veel volgers kunnen straks gebruik maken van de Super Follow. Het is een manier waarop ze exclusieve content aan hun trouwste fans kunnen bieden. Voor een vast bedrag per maand krijgen volgers onder andere toegang tot exclusieve tweets, nieuwsbrieven en kortingen. Daarbij krijgen de volgers toegang tot een speciale community waarin ze in contact kunnen blijven met hun favoriete persoonlijkheid. Ook is het mogelijk om video’s al eerder dan andere volgers te zien en verschijnt er een speciale badge bij de gebruikersnamen.

Het is op dit moment niet bekend hoe hoog het bedrag is die gebruikers moeten betalen. Twitter gaf in de presentatie overigens wel een voorbeeld van een fictief account dat volgers vijf dollar per maand vroeg. Of dat bedrag is in te stellen door het account zelf, hoe hoog het is in euro’s en hoeveel percentage Twitter pakt is op dit moment nog niet bekend.

Twitter Super Follows
De nieuwe Super Follow (Afbeelding: Twitter)

Twitter doet stap in de goede richting

Twitter CEO Jack Dorsey is zeer realistisch als hij naar zijn eigen bedrijf kijkt. “Waarom beginnen we niet met de reden dat mensen niet in ons geloven”, zo startte de CEO de presentatie. Volgens Dorsey heeft dat met drie verschillende factoren te maken: “We zijn volgens sommige mensen traag, niet innovatief en zijn niet te vertrouwen”. Twitter heeft in de laatste jaren dan ook vrijwel stil gestaan en de functionaliteiten die uit uitbracht werden zagen we eerder al op andere platformen. Denk bijvoorbeeld aan Fleets, dat direct een kopie is van de Instagram Stories.

Dat is overigens iets dat ook zeker geld voor de Super Follow. Content Creators maken vaak gebruik van platformen als Patreon, Substack en OnlyFans om geld te kunnen verdienen aan de exclusieve content die ze produceren. Het idee is dus zeker niet origineel, maar geen verkeerde. Voorheen werd er op het platform reclame gemaakt voor andere platformen waarop volgers hun idool konden steunen, maar nu is het mogelijk om dit direct op datzelfde platform te doen. Dat zorgt dus niet alleen voor meer omzet voor Twitter, maar ook zeker voor meer interacties en eventueel meer gebruikers.

Twitter richt zich op audio in nieuw experiment: maak kennis met Spaces

Op financieel gebied moet Twitter ook zeker stappen gaan zetten. Zeker gezien dat grootste inkomstenbron van het bedrijf de advertenties zijn. Een markt die online compleet wordt gedomineerd door Facebook en Google. Met de toevoeging van de Super Follow, en een aantal andere nieuwe functionaliteiten, is het mogelijk om die concurrentie een beetje links te laten liggen. De problemen van Twitter zijn wat dat betreft zeker nog niet opgelost, maar het is een stap in de goede richting.

Revue, Spaces en Communities

Twitter is bezig om het platform op meer gebieden te veranderen. Zo werden tijdens de presentatie ook de functionaliteiten Revue, Spaces en Communities aangekondigd.

Revue zorgt ervoor dat schrijvers niet alleen gratis stukken aan hun volgers aan kunnen bieden, maar ook op dat gebied met exclusiviteit kunnen komen. Zo beslis jij als gebruiker of jij bepaalde content achter een betaalmuur wilt zetten of niet. Op die manier helpt Twitter de schrijvers een breder publiek te bereiken. Het is niet bekend hoeveel het volgers kost om bepaalde content te bekijken en hoeveel de gebruiker zelf invloed heeft op de prijs.

Naast het succes van Instagram Stories wil Twitter ook meeliften op het succes van Clubhouse. Het bedrijf heeft in de presentatie gesproken over het platform Spaces, dat makkelijk gezien kan worden als een alternatief voor de populaire-app. Net als bij Clubhouse is het mogelijk om gesprekken te volgen die verschillende mensen met elkaar voeren en is het zelfs mogelijk om, met uitnodiging van de organisator, jezelf te mengen in dat gesprek.

Twitter Spaces Clubhouse
Het alternatief voor Clubhouse (Afbeelding: Twitter)

Uiteindelijk komt Twitter ook met Communities. Hiermee is het voor gebruikers makkelijker om bepaalde informatie, tweets of berichten over een bepaald onderwerp te vinden. Wie dus zin heeft in eindeloos veel berichten over katten, kan zich hier dus helemaal uitleven.

De harde cijfers

Voor veel mensen is Twitter nog dagelijkse kost, maar is voor andere niet zo’n prominent onderdeel van onze dag als Instagram dat bijvoorbeeld is. Toch blijft het platform wel ieder jaar hard groeien. Een trend die het bedrijf, logischerwijs, de komende jaren door wilt zetten. Twitter had in 2019 zo’n 20 miljoen dagelijkse gebruikers meer dan het jaar ervoor en wist dat dit jaar te vergroten tot 40 miljoen dagelijkse gebruikers. Een groei dat het bedrijf voornamelijk weet te behalen door het platform te blijven verbeteren. Tussen 2018 en 2020 is het aantal dagelijks actieve gebruikers drie keer zo groot geworden als gevolg van de wijzigingen. Verder weet het bedrijf ook non-active accounts of nieuwe gebruikers om te zetten in dagelijks actieve gebruikers. Dat noemt het bedrijf de Top of Funnel dat op dit moment uit meer dan 2 miljoen mensen bestaat.

Twitter verliest vertrouwen en laat livestream-app Periscope varen

Twitter gaat dus de goede kant op, maar is nog zeker niet waar het bedrijf wil zijn. De wens is dan ook om in het vierde kwartaal van 2023 meer dan 350 miljoen actieve dagelijkse gebruikers te hebben. Een teller dat op dit moment op de 192 miljoen staat. Of dat doel, door middel van de nieuwe verdienmodellen en functionaliteiten ook echt behaald worden, dat zal de tijd ons leren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen