Elektrische fiets: deze 4 misverstanden zijn er over E-Bikes

De elektrische fiets heeft de fietsenmarkt in een rap tempo veroverd en staat eigenlijk nog maar in zijn kinderschoenen. Niet iedereen is volledig overtuigd van het nut van snelle e-bikes. Zo zal de scepticus beweren dat je bijvoorbeeld niet fit kunt worden van een elektrische fiets en dat ze alleen bedoeld zijn voor oude mensen.

Wie vaker artikelen op WANT leest weet dat wij het het niet eens zijn met de bovenstaande beweringen. Dit zijn echter niet de enige misverstanden over e-bikes. Lees hieronder meer over welke misverstanden er zijn over de elektrische fiets.

Je kunt niet fit worden door op een elektrische fiets te fietsen

We beginnen met het misverstand dat we eerder in de introductie benoemden: fit worden met een e-bike onder je kont is onmogelijk. Dit is alles behalve waar. We hebben al vaak geschreven over de voordelen van de elektrische fiets voor je gezondheid. Zo is meerdere keren uit wetenschappelijk onderzoekT gebleken dat eigenaren van een e-bike vaker die fiets pakken dan toen ze alleen maar een ‘gewone’ fiets hadden. Dit betekent dat ze de auto vaker laten staan, zowel bij korte als lange ritjes. Deze beweging draagt niet alleen bij aan de fysieke fitheid maar ook zeker aan de mentale gezondheid.

Wie al vaak fietste kan nog steeds een elektrische fiets gebruiken om fitter te worden. Op een e-bike fiets je namelijk met minder moeite een langere afstand en kun je jezelf op deze manier uitdagen nog meer uit je sportieve fietsritjes te halen. En een kleine herinnering; een elektrische fiets heeft trapondersteuning maar dat betekent niet dat je helemaal niets meer zelf hoeft te doen. De trappers gaan (in de meeste gevallen) nog steeds niet uit zichzelf rond!

Bianchi elektrische fiets
Aria E-Road elektrische racefiets (Afbeelding: Bianchi)

Elektrische fietsen zijn alleen bedoeld voor ‘oude mensen’

Hallo? Gaat het lekker daar in 2015? We begrijpen dat in het jaar dat jij leeft elektrische fietsen alleen voor oude mensen zijn, maar anno 2021 is dat zeker niet meer het geval. We verwelkomen je graag in 2021 waarin e-bikes in allerlei soorten en maten te koop zijn. Voor jong en oud.

E-bikes hadden een aantal jaar geleden inderdaad een stoffig imago en de markt richtte zijn pijlen voornamelijk op ‘ouderen’. Zie jij je (groot)ouders al op deze Turbo Creo SL 2021 over de weg racen? Of op Scott’s e-MTB Contessa Strike eRIDE 920 over de bospaden scheuren? Zo ja, dan heb je enorm sportieve (groot)ouders. Zo nee, dan welkom in 2021, waar de e-bike voor iedereen is.

Turbo Creo SL Specialized e-bike
Creo SL 2021 (Afbeelding: Specialized)

De accu van e-bikes gaat snel leeg

Hoe lang de accu van een e-bike het volhoudt, ofwel hoe groot de actieradius is, hangt af van verschillende factoren. Natuurlijk kun je een groot deel uitrekenen als je weet wat de capaciteit van de accu is en hoe sterk de motor van de e-bike is, maar daarmee ben je er nog niet. Zo wegen bijvoorbeeld je eigen gewicht, de ondergrond waarop je rijdt, de weersomstandigheden ook mee.

Een angst van sommige mensen is om ergens te stranden met een lege accu. Sommige elektrische fietsen zijn aardig zwaar en daardoor niet heel handig om zonder trapondersteuning te gebruiken. Er zijn echter steeds meer slimme oplossingen die inzicht geven in de status van de accu zodat je weet waar je wel en niet op kunt rekenen. Denk bijvoorbeeld aan de accu-weergave op het display, of in het frame van de fiets aangeduid met LED’s. Deze hulpmiddelen vergroten het vermogen van de accu natuurlijk niet, maar werken misschien wel stressverminderend. Daarnaast hebben de meeste elektrische fietsen tegenwoordig een actieradius boven de 140 kilometer. Daardoor hoef je er tijdens korte ritjes sowieso niet bang voor te zijn verder te moeten lopen.

elektrische fiets
De Performance CX van Bosch Performance Line CX motor op de Cannondale fiets (Afbeelding: Cannondale)

Elektrische fietsen zijn zwaar en log

Zoals hierboven benoemd zijn sommige elektrische fietsen aardig zwaar. Dit geldt vaak voor wat goedkopere e-bikes met zwaardere onderdelen maar logischerwijs ook voor elektrische vrachtfietsen. Gelukkig merken ook fietsfabrikanten dat er behoefte is aan lichte e-bikes. Waar fabrikanten steeds meer slimme snufjes toevoegen aan e-bikes halen ze juist gewicht van de fietsen af. Dat gewicht wordt vaak bespaard op onderdelen als de motor en accu, maar ook het frame wordt steeds lichter.

Het gewicht van een ‘gewone’ fiets ligt meestal rond de 20 kilo. Dit is zwaar in vergelijking met e-bikes als de Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ 2021 (14,9 kilo), Cannondale’s Treadwell Neo Remixte EQ (14,9 kilo) en deze lichtgewicht elektrische racefiets van Bianchi (12,13 euro)

Cannondale e-bike
Treadwell Neo Remixte EQ (Afbeelding: Cannondale)
Reageer op artikel:
Elektrische fiets: deze 4 misverstanden zijn er over E-Bikes
Sluiten