Volvo verandert de toekomstige autogordel voorgoed
Volvo wil rijden in je auto nog veiliger maken. Het komt met een nieuwe slimme gordel die je overlevingskansen bij een ongeluk moeten vergroten.
Autogordels zien er al jaren hetzelfde uit en er verandert ook vrij weinig aan. In welk merk auto je ook stapt, alles werkt precies hetzelfde. Toch denkt Volvo dat het compleet anders kan en het bedrijf introduceert een nieuwe techniek.
Maar waarom komt de autobouwer met een nieuwe techniek, en kan het ook echt levens redden? Wij nemen het met je door.
De nieuwe autogordel van Volvo
Volvo is een autoriteit op het gebied van autogordels. De originele driepuntsautogordel die je in elke auto ziet, was als eerste gepatenteerd door het Zweedse merk. Deze dateert uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Na meer dan 60 jaar is het tijd voor vernieuwing.
En die vernieuwing is hoognodig, aangezien auto’s de laatste jaren compleet nieuwe technieken hebben gekregen. Denk aan sensoren, camera’s en computers met rijhulpsystemen. Nu komen er ook verbeteringen naar de gordel. De nieuwe techniek van Volvo moet ervoor zorgen dat deze precies op je lichaam wordt afgesteld.
De autogordels die je nu kent, gebruiken spankrachtbegrenzers om de kracht te regelen die op het lichaam terechtkomt wanneer er een botsing is. Op dit moment zijn er maar drie standen, maar Volvo breidt deze uit naar elf.
Minder kans op verwondingen
Daarnaast komt Volvo ook met andere instellingen aan de gordel die het mogelijk maken om ‘m beter in te stellen. Volvo kan hiervoor sensordata van de auto zelf gebruiken. Het kan daarmee de autogordel aanpassen op basis van je lengte, gewicht, lichaam en zitpositie.
Iemand die bijvoorbeeld zwaarder en groter is, kan een zwaardere gordelbelasting krijgen dan een kleinere, lichtere persoon. Het gevolg is dat beiden beter beschermd worden. Zo heeft een groter iemand bijvoorbeeld minder kans op hoofdletsel, terwijl een licht iemand minder kans heeft op verwondingen aan zijn ribben door een te zware gordelbelasting.
Mocht er een ongeluk ontstaan, dan zullen sensoren en de gordels met elkaar communiceren. Zo kan er rekening worden gehouden met de snelheid, richting en de houding van de passagier. De autogordel kan met al die variabelen rekening houden. In de toekomst moet dit nog verder gaan, want Volvo wil door middel van software-updates de werking nog meer verbeteren.
De eerste auto die de nieuwe autogordels krijgt, is de Volvo EX60. Deze midsize elektrische SUV moet ergens in 2026 verschijnen.