WANT Spellenkast: Sushi GO! Review

We schrijven doorgaans over de tofste games, gadgets en apps. Maar, ook in the real world is er nog genoeg entertainment waar je geen scherm voor nodig hebt. Juist, bord- en kaartspellen. Deze gaan we in deze nieuwe rubriek onder de loep nemen. En nee, we gaan niet op bezoek bij de plaatselijke bridgeclub, maar richten ons op spellen die leuk zijn voor niet zo jong, en niet zo oud. Dit keer aan de beurt: Sushi Go!

De vuurdoop: Sushi GO!

WANT Sushi GO!

Het eerste spel wat we ondertussen veelvuldig getest hebben (echt, het was allemaal voor de wetenschap) is Sushi GO! Een kaartspel met sushi figuurtjes zo schattig dat je ze niet eens zou willen opeten. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Het is wel de bedoeling dat je ze in verschillende combinaties verzamelt en zo de meeste punten verzamelt. Ondanks dat het ogenschijnlijk simpel lijkt, zit er meer techniek en strategie achter dan je op het eerste gezicht verwacht. Elk potje blijft boeiend en winnen is geen garantie. Sushi GO! balanceert perfect tussen geluk, tactiek en ervaring. Ondertussen heeft een grote uiteenlopende groep van collega’s meegegaan en het oordeel is unaniem positief.

Het spelverloop

Per potje speel je drie rondes, degene die aan het einde van deze drie rondes de meeste punten heeft wint. Aangaande het aantal spelers krijgt iedereen om te beginnen 7, 8, 9 of 10 kaarten om mee te starten. Uit dit deck kies je een kaart en legt deze gedekt op tafel. Als iedereen dit gedaan heeft (sommigen hebben nogal moeite met snel keuzes maken, we noemen geen namen. Je weet wie je bent), geeft iedereen de overige kaarten door naar de buurman/vrouw op links. Uit de nieuwe hand, die een kaart minder bevat dus, kies je weer een kaart. Zo gaat het spel door tot alle kaarten op zijn. Dan wordt het tijd om de punten op te maken.

Sushi GO WANT

De puntentelling

Er zijn elf verschillende soorten kaarten, elk met zijn eigen score systeem. Voor de sashimi, waarmee je 10 punten kunt verdienen, moet je er wel drie verzamelen. Lukt dit niet, dan heb je geen punten. Er zijn drie soorten Nigiri; inktvis (3 punten), zalm (2 punten) en ei (1 punt). Deze kun je laten vermenigvuldigen met drie door de wasabi eerst te kiezen en vervolgens de Nigiri er in een volgende ronde “in te dippen”. Garnaal tempura’s leveren 5 punten op, mits je er twee van weet te verzamelen. Dumplings vermenigvuldigen zichzelf in punten en is het scoresysteem van één tot zes dumplings: 1 – 3 – 5 – 6 – 10 – 15. Het verzamelen van maki’s is een heuse battle waar de persoon met de meeste maki’s 6 punten krijgt en nummer twee 3 punten.

Dan is er ook nog het dessert! De pudding. De pudding is geen punt waard tijdens de drie rondes, maar is naderhand wel belangrijk. Dit kan je 6 punten opleveren als je de meeste hebt, of 6 punten kosten als je de minste hebt. Belangrijke afweging dus gedurende de drie rondes. Pro-tip van een van de redacteuren: De alles-voor-de-pudding strategie werkt niet.
Dan zijn er nog twee andere kaarten; de eetstokjes en de soja saus. Met de eetstokjes kun je in een volgende hand twee kaarten trekken en de soja saus kan je vier punten opleveren als je de meeste verschillende kaarten hebt.

Sushi GO! Review WANT

Conclusie: een echte aanrader!

Genoeg om rekening mee te houden, over na te denken en te verzamelen dus. Zoek je nog een niet te duur, leuk cadeau of groep entertainment voor de feestdagen? Dan is Sushi GO! je go-to spel. Iedereen kan dit makkelijk leren en spelen, en het geeft oneindig veel speelplezier.

Wij gaan het straks nog even een keer “testen”. Check voor meer informatie en verkooppunten de website van White Goblin Games.

Reageer op artikel:
WANT Spellenkast: Sushi GO! Review
Sluiten