WarioWare: Get it Together is pure fun op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 9 sep 2021

De WarioWare-reeks ken ik van de handhelds van Nintendo. De oorspronkelijke release was in 2003 op de Game Boy Advance. Sinds die tijd zijn er heel wat verschillende delen van verschenen. Met WarioWare: Get it Together hebben we de nieuwe titel voor de Nintendo Switch te pakken.

En WarioWare: Get it Together is er één die de serie weer op de kaart zet. De voorgaande games liken vooral titels die lieten zien wat de verschillende spelcomputers en handhelds van Nintendo aan konden. Games die draaiden om het touchscreen of juist gespeeld konden worden door gebruik te maken van motion-controls. De Nintendo Switch heeft veel van die mogelijkheden, maar gelukkig hoef je niet te schudden of andere gekke dingen te doen in de game. En daardoor kun je echt genieten van de basis van de game: het spelen van diverse microgames. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

WarioWare: Get it Together Review

Een verfrissende manier van spelen

In WarioWare: Get it Together speel je de microgames, die je vaak binnen een paar seconden moet oplossen, op een ietwat andere manier. Deze keer speel je direct met een personage, zoals Wario, Mona, 9_volt en nog vele anderen. In totaal heb je iets van twintig verschillende personages. En elk personage stuur je direct aan. Dus je gebruikt je analoge stick om het personage te bewegen en de actieknoppen om de specifieke vaardigheid van het personage te gebruiken. Dat speelt anders dan dat je van de games gewend bent en zorgt voor een verfrissend geheel.

Je speelt nu direct met een personage (Afbeelding: Nintendo)

Elk personage heeft zijn eigen kracht in WarioWare: Get it Together

Het is ook leuk om in het hoofdavontuur van de game de verschillende personages vrij te spelen en er op die manier kennis mee te maken. Elk personage maakt daarbij gebruik va zijn eigen unieke vaardigheid en speelt op die manier anders. Wario kan een beetje rondvliegen en ergens tegen aan beuken. Mona heeft op haar beurt de beschikking over een boomerang die ze gooit en die je dan kan besturen en ga zo maar door. In het hoofdavontuur kun je naast het personage van de desbetreffende wereld nog twee andere personages kiezen. En dan moet je afwisselen met één van de personages aan de slag. De meeste games kun je met elk personage voltooien, maar het is dan soms wel even iets meer denken hoe je dat doet. Aangezien je niet veel tijd hebt, moet je wel even snappen hoe het personage werkt en wat je er mee kunt doen.

Elk personage is anders (Afbeelding: Nintendo)

Zoveel verschillende microgames

Uiteindelijk zijn het de microgames die de hoofdrol spelen in WarioWare: Get it Together. Er zijn er iets van 200, die verdeeld zijn in verschillende categorieën. Ik vind daarbij de microgames gebaseerd op klassieke games het leukst, vanwege de nostalgische waarde, maar eigenlijk zijn ze allemaal leuk. Soms zul je wel een fout maken, omdat niet elke game het helemaal duidelijk maakt wat je moet doen, maar van die fouten leer je dan en probeer je het gewoon een tweede keer.

WarioWare: Get it Together
Ook samen te spelen (Afbeelding: Nintendo)

Niet elk personage werkt erg lekker

Over het algemeen heb ik dus veel lol gehad met WarioWare: Get it Together. Toch is er een klein minpunt te noemen. Ik had daar niet heel erg veel last van, maar er zijn mensen die het lastig vinden om met de verschillende personages om te gaan, omdat elk personage iets anders doet. Op die manier moet je binnen een paar seconden niet alleen nadenken wat de microgame van jou wilt, maar ook hoe je dat met het desbetreffende personage voor elkaar krijgt. Daardoor is de game voor nieuwkomers net iets lastiger te spelen. En met de mogelijkheid om de game samen te spelen, is dit een kleine extra drempel die in de game is gestopt.

Soms even nadenken door de verschillende personages (Afbeelding: Nintendo)

WarioWare: Get it Together is vanaf 10 september beschikbaar en verschijnt op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over het platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Klassieke Nintendo-spelcomputer voor enorm bedrag verkocht