WhatsApp wil Facebook en Instagram toch nog op nare manier volgen

Apps Mark Hofman 8 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

Het is alweer even geleden dat Meta, eigenaar van Instagram en Facebook, iets heeft gezegd over advertenties binnen WhatsApp. Maar het lijkt er sterk op dat het team achter de populaire iPhone- en Android-app er nog steeds mee bezig is.

Nadat Facebook en Instagram een abonnement uitrolde voor het verwijderen van advertenties, lijkt het bedrijf alsnog plannen te hebben voor WhatsApp. Kunnen we die advertenties ook hier verwachten en spreken we van een nieuw idee?

WhatsApp volgt Facebook en Instagram toch

Sinds 2018 zoekt het team achter WhatsApp al naar manieren om advertenties in hun iPhone- en Android-app te integreren. Tot op de dag van vandaag is dat echter niet alleen mislukt, maar bleef het ook bijzonder stil rondom de plannen.

Helaas heeft Will Cathcart, de man die aan het hoofd staat van het bedrijf, laten weten de plannen nog steeds te willen doorvoeren. Tegenover een Braziliaanse publicatie genaamd Folha De S.Paulo (via TechCrunch) reageert hij op de vraag of WhatsApp altijd gratis en advertentievrij zal blijven.

WhatsApp gaat aan de haal met geliefde iPhone en Android-functie
(Afbeelding: Viralyft)

Hoewel de applicatie volgens Cathcart zeker gratis moet blijven, zoekt hij met zijn team nog steeds naar mogelijkheden op advertentiegebied. Zo moet de Instagram Stories-achtige Status-functie uiteindelijk van advertenties worden voorzien en kijkt het bedrijf ook naar het onlangs gelanceerde Kanalen.

Kanalen is een manier voor grote partijen om in contact te blijven met hun community. In het geval van websites bijvoorbeeld door artikelen te delen, een kijkje achter de schermen te geven of video’s te plaatsen.

Meta op het matje in Europa

De timing waarop dit nieuws naar buiten komt, is overigens wel opvallend. Vorige week kregen Facebook en Instagram nog een rake klap van Europa.

Meta, het bedrijf achter de twee platformen, mag in ons werelddeel geen gebruik meer maken van gepersonaliseerde advertenties, omdat het persoonsgegevens op een verkeerde manier heeft gebruikt.

Hoe het bedrijf hiermee omgaat in combinatie met Facebook en Instagram zullen we in de komende maanden gaan zien. Pas daarna kunnen we concluderen of WhatsApp ook daadwerkelijk het voorbeeld gaat volgen.

Of dat we als gebruikers misschien moeten betalen voor de dienst.

Europa lijkt Facebook en Instagram definitief de genadeklap te geven

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen