Xbox Wireless Headset is een essentiële aanschaf voor de Xbox Series X

Games Jelle van Es 17 mrt 2021

De Xbox Series X is een fijne en krachtige spelcomputer. Wie hem in het bezit heeft, geniet van betere graphics, een hogere framerate en kortere laadtijden. Grote games zijn er nog niet voor, maar dankzij de Xbox Game Pass is er genoeg te beleven. En als je daarbij volledig in een game wilt zitten, is het goed om gebruik te maken van een headset. Microsoft brengt daarvoor de Xbox Wireless Headset op de markt.

Nu zijn er al een aantal draadloze headsets die je kunt gebruiken voor de Xbox Series X. Het is namelijk zo dat de verschillende modellen die werken op de One, vaak ook meegenomen kunnen worden naar de nieuwe spelcomputer. Maar wanneer je er nog geen één in je bezit hebt, dan is deze officiële Xbox Wireless Headset zeer het overwegen waard. Deze headset biedt namelijk een goede combinatie tussen prijs en kwaliteit met een adviesprijs van 99,99 euro. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

De fijne punten van de Xbox Wireless Headset

1. Draadloos zonder gedoe met dongles

Voordat ik met de Xbox Wireless Headset op de Xbox Series X aan de slag ben gegaan, had ik al een headset van Plantronics. Deze heb ik destijds voor de One gehaald en werkt nog altijd goed op de Series X. Toch heeft die ene nadeel: je moet gebruik maken van een dongle. En daarvoor moet je dus een USB-port opofferen. De headset van Microsoft heeft dat probleem niet. Je verbindt hem op dezelfde manier als dat je bij een controller doet. En als hij eenmaal gesynct is, zet je hem op je hoofd en kun je genieten van het gamegeluid.

Xbox Wireless Headset
Lekker draadloos (Afbeelding: Microsoft)

2. Gaat lang genoeg mee

En daarbij hoef je niet bang te zijn dat de batterij van de headset snel op gaat. Hij gaat volledig opgeladen zo’n 15 uur mee. En het volledig opladen met een USB-C aansluiting is in een uurtje of drie gedaan. Mocht je vlak voordat je gaat gamen er achter komen dat de batterij bijna op is, dan kun je hem snel opladen. Een half uur aan de kabel zou neerkomen op een uurtje of vier gamen. En mocht je kabel lang genoeg zijn, dan kun je hem gebruiken terwijl hij oplaadt.

Uren plezier (Afbeelding: Microsoft)

3. Geluid is goed

Het geluid dat door de Xbox Wireless Headset wordt geproduceerd is dik in orde. Je hoort alles in de game kraakhelder en met name wanneer een game gebruik maakt van een goede soundtrack komt dat goed over. Hij maakt niet gebruik van zoiets als active noise cancellation, maar hij houdt van zichzelf al redelijk goed het geluid van buiten tegen. Op die manier kom je dus helemaal in je game te zitten. Via de rechteroorschelp kun je het volume harder of zachter draaien en met de linker bepaal je hoe hard het volume van de chat moet zijn. Op die manier heb je dus alles onder controle. Verder helpt het dat de microfoon goed geluid produceert. Daardoor kunnen je medespelers goed horen.

Je hoort alles goed (Afbeelding: Microsoft)

4. Zit fijn

Een ander fijne bijkomstigheid is dat de headset goed zit. Soms heb je van die headsets die vervelend aanvoelen wanneer je ze een tijdje op je hoofd hebt zitten. Ze gaan dan knallen. Bij de Xbox Wireless Headset had ik daar geen last van. De band is van zacht materiaal en de oorschelpen zijn ruim genoeg, waardoor je geen last hebt van oren die te warm worden. Hij is erg comfortabel en ideaal om een paar uur achter elkaar mee te gamen.

Lekker op je hoofd (Afbeelding: Microsoft)

5. De Xbox Wireless Headset maakt gebruik van Dolby Atmos

Een laatst sterk punt van de Xbox Wireless Headset is dat hij gebruik maakt van Dolby Atmos. Dat betekent dat je bij bepaalde games kunt profiteren van rijke audio. In games als Gears 5 of Ori and the Blind Forest zorgt dit voor een diepere belevenis en komen de games nog net wat beter tot hun recht. Ook in Call of Duty Black Ops Cold War wordt dit ondersteund en hoor je beter waar vijanden vandaan komen.

Call of Duty Black Ops: Cold War
Je hoort alles goed in Black Ops (Afbeelding: Activision)

De Xbox Wireless Headset is vanaf vandaag verkrijgbaar en onder andere hier te scoren. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.