10 geheimen en trucs van de IKEA die alleen medewerkers kennen (en jij nu ook)

Smart Home Lisanne Beijen 29 jan 2018
Leestijd: 5 minuten

We hebben allemaal wel iets van de Ikea in thuis staan. Je kunt bij de Ikea voor een prima prijs-kwaliteit verhouding een boekenkast, bed, bank of iets anders in de wacht slepen. Er zijn er een aantal goedbewaarde geheimen van de winkelketen die enkel medewerkers kennen. Na het lezen over deze geheimen loop jij straks misschien wel op een totaal andere manier door de winkel heen!

[listicle]

Het pad van de Ikea kent een veelzeggende bijnaam

De winkels van de Ikea kennen allemaal één pad dat de gehele winkel doorkruist. Van bedden tot lampen en meer, je ziet ze allemaal als je dit pad afloopt. Medewerkers hebben dit pad een bijnaam gegeven. Ze noemen het pad de ‘Long Natural Path’ of de ‘Long Natural Way’. Dit aangezien het pad aanvoelt als een lang, natuurlijk pad naar de uitgang toe. Klinkt eigenlijk een beetje creepy als je het ons vraagt. Wat er werkelijk gebeurt is dat je een flinke afstand aflegt waarbij je elke hoek van de oneindige woonketen te zien krijgt.[/listicle]

[listicle]

Handig; je kunt afsnijden!

Weet je waar je moet zijn en heb je dus geen zin om dat ellenlange pad af te dwalen? Dan hebben we goed nieuws! Je kunt namelijk binnendoor aangezien er afsnijd-routes zijn. Dit moet ook wel voor veiligheidsredenen, voor medewerkers of voor mensen die slecht ter been zijn en specifiek ergens moeten zijn. Je kunt deze routes herkennen aan ongemarkeerde deuren (waar dus niet ‘enkel voor medewerkers’ op staat). Loop je de volgende keer door de Ikea en zie je een deur waar niets op staat? Gewoon openmaken, dat mag en vaak is dit een snellere route. Durf je dat niet? Dan kun je ook gewoon een medewerker vragen voor de snelle route. [/listicle]

[listicle]

Dat is dan weer jammer: de snelle routes veranderen!

Raak niet te gehecht aan de snellere route, want de routes veranderen om de zoveel tijd. Dit aangezien de woonketen de klanten zoveel mogelijk langs de ‘Long Natural Path’ wil laten lopen. Mensen die de winkel vaker bezoeken weten op een gegeven moment precies hoe ze snel bij een bepaalde collectie komen en dat is natuurlijk niet de bedoeling![/listicle]

[listicle]

De muren zijn (vaak) te verstellen en veranderen

Het is best logisch. De muren van de woonketen zijn te bewegen. Dit is handig, aangezien medewerkers er op deze manier beter bij kunnen wanneer de winkel wordt heringericht, of wanneer ze aan het schoonmaken zijn bijvoorbeeld. [/listicle]

[listicle]

Ga jij enkel voor een bed naar de winkel? Sommige mensen kopen wel eens een hele display

Elke display wordt zo ingericht dat-ie bijvoorbeeld een complete woonkamer uitbeeldt. Dat is geen verassing. Nu zijn er wel eens mensen die alles zo tof vinden dat ze een hele show-woonkamer aanschaffen, met vaasjes en kussentjes en al. Waarom ook niet eigenlijk? [/listicle]

[listicle]

Je hebt een afdeling die enkel producten kent die je geld afhandig maken

Dit is een slimme strategie van de woonketen die zo goed als alle andere winkels ook niet onbekend is, maar waar klanten steeds opnieuw intrappen. Ikea heeft bepaalde afdelingen die enkel uit goedkope, praktische spulletjes bestaan. Van die spullen waarvan je niet weet dat je ze nodig hebt, totdat je ze tegen het lijf loopt. Door deze op plekken uit te stallen waar je vaak langsloopt, zoals onderaan de trap naar de tweede verdieping of richting de kassa’s, eindig je voor je het weet met allerlei spullen die je niet écht nodig hebt in je winkelwagentje. Het lijkt de Albert Heijn wel.. [/listicle]

[listicle]

Volstouwen van schappen

Een andere slimme truc van de woonketen is het volstoppen van de schappen. Stel je een schap voor waar een bepaald goedkoop in wordt uitgestald. Als die uitpuilt van de spulletjes dan denk je sneller dat het goedkope dingen zijn die wel in je budget passen. Meenemen! [/listicle]

[listicle]

Klanten openen blijkbaar alles

Er is één ding waar de winkelketen horendol van wordt; dat alle klanten alle verpakkingen opentrekken. Het ergste hieraan is dat klanten ze vaak vervolgens gewoon terugleggen of ergens laten slingeren. Wellicht dat mensen niet doorhebben dat de woonketen ze hierna niet meer kan verkopen? Anders weet je het nu! Hands off...[/listicle]

[listicle]

Je mag prima een uiltje knappen op de banken en bedden

Loop je door de Ikea en ben je een beetje moe? Of wil je simpelweg even een bed uitproberen? Dan kun je gerust op een bank of bed gaan liggen en een uiltje knappen. De dekens die bijvoorbeeld op de bedden liggen, liggen daar niet enkel voor de show maar ook gewoon om even uit te proberen. Hoe breed je dat ‘even’ opvat, dat is aan jou ;-). Brandschoon zijn ze echter niet. De dekens worden tot onze verbazing wel gewassen als ze er echt smerig uitzien in plaats van vervangen. Dit is zo’n één keer per maand. [/listicle]

[listicle]

Werknemers worden gestimuleerd je niet te helpen

Heb je wel eens gemerkt dat medewerkers van de Ikea niet telkens op je afstappen? Dat komt niet omdat ze daar geen zin in hebben, maar dit is namelijk de Scandinavische manier van doen. Het is daar best gewoon om enkel hulp te bieden als daarom wordt gevraagd. Datzelfde geldt voor het vervoeren van het product dat je wilt kopen. Heb je hulp nodig? Vraag dat dan of ga overdreven staan hijgen en puffen, enkel dan schieten de medewerkers je te hulp. Behalve de medewerkers die een beetje moeite hebben met de Scandinavische integratie natuurlijk.[/listicle]

Dat waren tien ‘geheimen’ en trucs die de medewerker van de woonketen kent, maar jij niet. Ben je ook benieuwd naar andere geheimen die de Ikea-medewerker kent, maar jij niet? Loop dan de Ikea in en #durftevragen.

Naast deze ‘geheimen’ is Ikea openlijk bezig met het vergroenen van onze levens en leefomgeving. Hier is deze toffe miniboerderij een goed voorbeeld van.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen