Camera beveiliging in huis: is de Arlo Essential Indoor Cam de beste optie?

Smart Home Jelle van Es 10 mei 2021

Arlo heeft inmiddels al heel wat producten die je huis van de buitenkant in de gaten houden. Denk daarbij aan de verschillende camera’s, maar ook aan zoiets als hun video doorbell. En nu komen ze met de Arlo Essential Indoor Camera. Zoals de naam al aangeeft, is het een camera beveiliging-oplossing die je binnen neerzet om op die manier daar alles in de gaten te houden.

De Arlo Essential Indoor Camera is een redelijk kleine camera, waardoor je hem makkelijk neerzet. Daarbij kun je kiezen of je hem ergens aan de muur hangt, maar je kunt hem ook op een tafel neerzetten. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je een stopcontact in de buurt hebt, daar dit model niet met een interne batterij werkt. Ik heb er een tijdje mee gespeeld en dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Arlo Essential Indoor Camera Review: camera beveiliging in huis

Privacy shield is zeer fijn

Eén van de dingen die je hebt met een camera beveiliging-oplossing in huis, is dat de privacy in het geding komt. Mijn partner zit er niet op te wachten dat er een camera in het huis staat om haar in de gaten te houden. Daarom is het fijn dat er een privacy shield zit op de Arlo Essential Indoor Camera zit. Wanneer het witte schild voor de camera zit, dan weet je dat er geen opnamens gemaakt worden en kun je dus met een gerust hart rond naakt lopen door je huis wanneer dat jouw ding is. Het schild is duidelijk en wanneer je hem activeert, dan hoor je een duidelijk geluid, waardoor er geen enkele vorm van twijfeling is dat er niemand mee kijkt.

Arlo Essential Indoor Camera
Arlo Essential Indoor Camera (Afbeelding: Arlo)

Beeld is dik in orde

Als je hem we geactiveerd hebt en er beweging wordt gedetecteerd, dan is de beeldkwaliteit die wordt getoond dik in orde. Er wordt gebruik gemaakt van een Full HD-camera in deze camera beveiliging-oplossing, die bovendien in staat is om qua licht het allemaal duidelijk te houden. Wanneer de zon op de camera schijnt, dan valt de overbelichting redelijk mee. Daarnaast is de audio die wordt opgenomen duidelijk. Het is ook mogelijk om via de app te praten en dat wordt dan via de camera uitgezonden. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld boven aan het sporten bent en jouw zoon moet stoppen met gamen.

Makkelijk aan te sluiten

De installatie van de Arlo Essential Indoor Camera is gelukkig een fluitje van een cent. Je installeert de app van Arlo op je smartphone en vanaf daar selecteer je dat je dit apparaat wilt aansluiten. Ikzelf maak daarbij gebruik van de Smarthub en daar koppel je hem dan makkelijk aan. Daarna moet je de verschillende stappen doorlopen en kun je de camera beveiliging-oplossing gebruiken. Vanuit die camera houd je ook bij wat voor opnames er zijn gemaakt, die je dan makkelijk terug kunt kijken. Binnen een paar minuten is de camera klaar voor gebruik.

Camera beveiliging
Je hebt hem zo aan de praat (Afbeelding: Arlo)

Niet voor iedereen geschikt

De grote vraag is natuurlijk wel voor wie de Arlo Essential Indoor Camera bedoeld is. Waar een gewone Arlo-camera een duidelijk doel heeft, namelijk je huis in de gaten houden en zien wie er voor de deur staat, is het plaatsen van een camera beveiliging-oplossing als deze minder interessant. Ik vind het wel belangrijk om te zien wie er voor de deur staat en hoe een pakketje wordt bezorgd. Maar binnen is er niet veel wat ik in de gaten wil houden. Dat is anders wanneer je de camera wil gebruiken om te zien of je baby al wakker is of om je huisdier in de gaten te houden wanneer je weg bent. Natuurlijk, je hebt wat aan beelden wanneer je met een inbreker te maken hebt, maar die kans is gelukkig redelijk klein.

De Arlo Essential Indoor Camera is nu beschikbaar en onder andere hier te koop. Heb je liever een buitencamera? Dan kun je hier lezen wat wij vinden van een ander model.

[REVIEW] Arlo Pro 3: beveiligingscamera van hoog niveau