Clubhouse krijgt nog meer concurrentie (en dit keer uit opvallende hoek)

Het lijkt erop dat allerlei sociale partijen momenteel werken aan een alternatief voor de audiochatapplicatie Clubhouse. Wie wordt de volgende? Het is een partij die je waarschijnlijk niet zag aankomen, maar ook LinkedIn werkt dus aan zo’n functie voor zijn zakelijke, sociale netwerk. Dat schrijft Techcrunch.

De afgelopen weken hebben we er heel veel van voorbij zien komen: klonen van en alternatieven voor de exclusieve audiochatapplicatie Clubhouse. Twitter heeft Spaces, Facebook werkt er naar verluidt achter de schermen aan en ook Spotify en Slack werken ondertussen hard aan een eigen versie.

Clubhouse op LinkedIn

Maar nu komen we aan bij een volgende partij: LinkedIn. Een verrassend sociaal netwerk, kun je denken, maar ergens ook weer niet. Clubhouse begon namelijk als een app voor zakelijke lui en de elite, dus in dit zin is het niet gek dat ook het grootste zakelijke online netwerk een stuk van de taart wil hebben.

In een reactie tegenover Techcrunch laat een vertegenwoordiger van LinkedIn weten dat er momenteel interne tests uitgevoerd worden. Het moet een “unieke audio-ervaring worden” die “gekoppeld kan worden aan jouw professionele identiteit”. Maar dat is niet het enige waar het team momenteel aan werkt.

Sprekers prominent in beeld

Ook wordt er ondertussen gekeken naar hoe audio naar andere delen van het zakelijke netwerk gebracht kunnen worden. Denk dan aan evenementen of groepen. Zo krijgen leden van het sociale netwerk meer opties waarmee ze met de community in gesprek kunnen gaan, aldus de vertegenwoordiger.

Clubhouse op LinkedIn
Clubhouse-achtige functie op LinkedIn (Afbeelding: Techcrunch)

Binnenkort wordt de nieuwe Clubhouse-achtige functionaliteit in bèta getest. LinkedIn heeft daarnaast een mock-up gedeeld met Techcrunch, zodat we alvast een idee hebben van hoe de functie er straks uitziet. Sprekers worden prominent in beeld gebracht, luisteraars staan dan verder onderaan in beeld.

LinkedIn beloont contentmakers

De afgelopen tijd zet LinkedIn meer in op mensen die content produceren voor het zakelijke, sociale netwerk. Zo is er onlangs een Creatormodus toegevoegd, waarmee je kunt laten zien dat je een LinkedIn-contentcreator bent. Een Clubhousefunctie lijkt daar prima bij te passen, in elk geval.

Techcrunch

Reageer op artikel:
Clubhouse krijgt nog meer concurrentie (en dit keer uit opvallende hoek)
Sluiten