De Microsoft Surface Laptop 4 is uitstekend voor thuiswerkers

Tablets, Laptops & Computers Jelle van Es 7 jul 2021

Wanneer je op zoek bent naar een goede laptop, dan is de keuze reuze. Je kunt gaan voor een MacBook wanneer je veel Apple-producten hebt en creatieve dingen erop wil doen. En als je alleen erop wil typen, dan is een Chromebook vaak al meer dan genoeg. Met de Surface Laptop 4 brengt Microsoft een zeer fijne (bijna) alleskunner op de markt.

Zoals de naam al doet vermoeden is de Surface Laptop 4 niet de eerste laptop die Microsoft op de markt heeft gebracht. Het vorige model was al een fijne variant, maar met de nieuwe krijg je echt een mooi totaalpakket. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Surface Laptop 4 Review

1. Ziet er netjes uit

Eén van de eerste punten die opvalt wanneer je de Surface Laptop 4 gaat gebruiken, is natuurlijk hoe hij er uit ziet. En ik vind het echt een mooi geheel. Origineel is het design niet en ergens heeft hij wel wat weg van een MacBook. Maar hey, het is gewoon een lekkere dunne laptop met een net scherm. Hij is bovendien redelijk licht en wanneer je hem openklapt, dan is de stof-achtige look buiten het toetsenbord om een eyecatcher. Het materiaal zorgt ervoor dat het geheel zacht voelt, maar het voelt niet warm of zo. Als je er lange tijd op werkt, is het eigenlijk wel prettig. Als ik soms op mijn MacBook werk, dan plakken mijn handen een beetje omdat die warm zijn. Dat had ik bij deze laptop niet.

Hij mag er zijn! (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

2. Toetsenbord en trackpad van de Surface Laptop 4 is zeer goed

Maar misschien is het fijnste van alles wel het toetsenbord en trackpad van de Surface Laptop 4. Het tikken erop is echt een feest. Je vliegt met je vingers over het toetsenbord heen. En het trackpad is lekker groot, waardoor je het geheel makkelijk kunt aanvliegen. Alles geeft je veel controle en is simpelweg een feest om op te werken. Het gaat allemaal erg natuurlijk. Dat klinkt logisch, maar dat is niet altijd het geval. Bij deze laptop is het echt fijn dat je geen moment na hoeft te denken wat je hoeft te doen.

Hierop werken is erg fijn (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

3. Redelijk om op te gamen

Naast dat de Surface Laptop 4 fijn is om te werken, is het ook een laptop die redelijk is om te gamen. Echte zware games zul je er niet op draaien, maar met de komst van de Xbox Game Pass heb je gelijk een paar mooie titels om te proberen. Ook een game als Civilization VI draait redelijk, hoewel hij na een tijdje wel wat moeite krijgt met de laadtijden wanneer je turn voorbij is. Gaming zal niet de reden zijn om de laptop te halen, maar als je hem dan toch in huis hebt, is het wel fijn als je soms een game erop kunt spelen.

Beetje gamen kan dus ook (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

4. Batterij gaat lang mee

Dan gaan we weer terug naar het werk gedeelte. Wanneer je hem voor werk gebruikt, is het natuurlijk wel fijn dat je hem een tijdje kunt gebruiken. Wanneer je zo’n beetje alle toeters en bellen van de laptop uit zetten, dan kun je volgens Microsoft wel iets van 18 uur gebruiken. Dat is dus perfect voor de momenten dat je straks weer onderweg bent en vele uren achter elkaar je werk wil doen. Zoals ik de Surface Laptop 4 nu heb gebruikt hoefde dat niet echt, omdat ik altijd wel bij een stopcontact zat. Daarbij is het overigens wel handig dat hij gebruik maakt van een snelle oplaadtechniek met de Surface Connect-poort. Het is ook mogelijk om hem met een andere oplader via de USB-C-port op te laden.

Microsoft Surface Laptop 4
Heel wat uur te gebruiken (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

5. De Surface Laptop 4 is niet overdreven krachtig

Ondanks al deze voordelen, is het tegelijkertijd ook wel zo dat de Surface Laptop 4 niet bizar krachtig is. Hij is echt goed genoeg voor je alledaagse werk en je kunt er ook zeker Photoshop op gebruiken. Maar wanneer je zware games wil gaan spelen of gebruik maken van videobewerking software, dan doe je er toch beter aan om verder te kijken naar een ander model.

Er zijn zeker sterkere opties op de markt (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

De Surface Laptop 4 is nu verkrijgbaar. Heb je liever een laptop die vooral bedoeld is om te gamen? Lees dan eens deze review.