Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Cars 11 apr 2021

Elektrische auto in Nederland: rond 2030 genoeg voor klimaatdoelen

De elektrische auto is niet te stoppen. Volgens een recent onderzoek van PwC Nederland rijden er in 2030 zo’n 1,9 miljoen(!) elektrische auto’s rond in Nederland. Dit grote aantal elektrische racemonsters op de weg is, volgens PwC, mede mogelijk doordat ze de komende jaren goedkoper worden.

De voorspellingen van PwC zijn geen lekkere bonus voor Nederland maar een vereiste, of beter gezegd een uitgangspunt waar Nederland sowieso naartoe moet werken. Onze regering heeft namelijk samen met de andere lidstaten van de Europese Unie afgesproken dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn.

Meer elektrische auto’s en laadpalen

In 2019 werd in het Klimaatakkoord afgesproken dat er vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkocht mogen worden. Dat lijkt misschien wat optimistisch maar het is zeker niet onmogelijk gezien de snelle ontwikkelingen rondom elektrisch rijden.

De infrastructuur rondom elektrisch rijden in Nederland is in de afgelopen jaren enorm uitgebreid; zo stonden er aan het einde van afgelopen jaar al 230.000 oplaadpunten in Nederland. Naarmate het aantal elektrische auto’s op de weg toeneemt moet het aantal oplaadpunten uiteraard ook toenemen. Volgens PwC zijn er zo’n 1,5 miljoen(!) extra oplaadpunten nodig om een goede infrastructuur te bieden aan alle auto’s in 2030. Er moeten nog flink wat laadpalen worden geplant, maar volgens het rapport van PwC is dit geen onmogelijke opgave. Tenminste, niet wanneer het volgende kabinet elektrisch rijden en groenere transportmethoden hoger op hun lijstje zet.

Tesla Batterijen elektrische auto's
Tesla laadpaal (Afbeelding: Tesla)

Optimistisch over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland

Het rapport van PwC biedt een optimistisch perspectief op de toekomst van elektrisch rijden in Nederland. Volgens het rapport is de verkoop van de elektrische auto in 2030 in zo’n ver stadium dat de verkoop van nieuwe brandstof auto’s zonder problemen kan worden gestopt.

Zoals hierboven al genoemd verloopt een dergelijke transitie niet vanzelf; daar is daadkrachtig beleid voor nodig dat elektrisch rijden stimuleert. Elektrische auto’s zijn op dit moment vaak nog te duur voor de consument. Hopelijk zien we in de komende jaren inderdaad een daling in de prijs zodat elektrisch rijden inderdaad toegankelijker wordt voor het grote publiek.

Reageer op artikel:
Elektrische auto in Nederland: rond 2030 genoeg voor klimaatdoelen
Sluiten