Elektrische auto’s nog niet perfect, maar een stap in de goede richting

Elektrische auto's Lisanne Beijen 1 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

De elektrische automarkt trekt enorm aan. Zo werden er in 2019 volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meer elektrische auto’s verkocht dan diesels. Dat is een goede zaak, maar is Nederland wel klaar voor de overstap naar elektrisch rijden?

Het duurt nog wel een tijd voordat iedereen zijn benzine- en dieselauto heeft verruild voor een elektrische auto. Die overstap gaat zeker niet over één nacht ijs. Ondanks dat er nog veel te verbeteren valt aan elektrische auto’s doen zowel consumenten als fabrikanten stappen in de goede richting.

Kritiek op de de lithium-ion accu in elektrische auto’s

Het is makkelijk om de voordelen van elektrisch rijden op een rij te zetten. Toch zijn er ook een aantal nadelen van elektrisch rijden. Die gaan vooral over de productie van onderdelen die nog wel een innovatieslag kunnen gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lithium-ion accu’s die in vrijwel ieder model (en trouwens ook in vrijwel iedere elektrische fiets) zit.

Lithium is een belangrijk onderdeel van de accu van een elektrische auto. Het is een mineraal dat onder andere wordt gevonden in rotsen en klei. Het voordeel van lithium voor accu-fabrikanten is dat het veel energie opslaat maar erg lichtgewicht is. Hierdoor kunnen de accu’s van elektrische auto’s en elektrische fietsen zo licht en klein zijn.

Het opgraven van lithium, het verwerken van dit mineraal in de accu’s en het uiteindelijke vernietigen van oude accu’s is echter niet duurzaam en houdbaar. Wanneer de elektrische auto in de toekomst op nog grotere schaal wordt gebruikt betekent dit dat er steeds meer mijnen moeten worden gegraven. Dit betekent dat er nieuwe vervuilende industrieën in leven worden geblazen. Een auto op elektriciteit rijdt een stuk groener dan de ‘gewone’ auto, maar in het productieproces zit zeker ruimte voor verbetering.

Volkswagen ID.4 elektrische auto
Volkswagen ID.4 (Afbeelding: Volkswagen)

Niet te kritisch hè; de stap in de goede richting is gezet

Ja, er zit ruimte voor verbetering in het productieproces van de elektrische auto. Moeten we hem daarom helemaal afschrijven? Zeker niet. De industrie rondom elektrische voertuigen is innovatief en zeker niet vastgeroest. Deze komt (op korte en lange termijn) ongetwijfeld met duurzame oplossingen die passen bij de duurzame manier van rijden. Zo gebruiken ook al steeds meer autofabrikanten duurzame en gerecyclede materialen aan de binnen- en buitenkant van hun auto’s. Ben je kritisch over de lithium-accu’s? Vergeet dan niet dat de accu van je smartphone, speakers en laptop ook lithium bevat. Daar heb je waarschijnlijk nog nooit over geklaagd.

De directe voordelen van elektrisch rijden voor het milieu zijn onmiskenbaar. Een elektrische auto stoot natuurlijk geen schadelijke CO2 uit. Daarnaast is hij onder andere goedkoper in onderhoud, kan hij worden opgeladen met groene energie en zorgt hij voor minder (of eigenlijk geen) geluidsvervuiling. Een auto met een lithium-accu kan honderdduizenden kilometers rijden voordat hij aan vervanging toe is. Benzine en diesel daarentegen wordt direct verbrand en vervuilt onze leefomgeving ook direct. De elektrische auto heeft veel potentie, is de betere optie en zal dat ook blijven.

Hyundai Kona Electric elektrische auto
Hyundai Kona Electric (Afbeelding: Hyundai)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen