Elektrische fiets en elektrische auto: grote innovatie accu op komst

Elektrische fietsen Lisanne Beijen 27 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

De accu van een elektrische auto wordt vaak onder de auto in het chassis geplaatst. Op een elektrische fiets zit de accu op verschillende plekken in of op het frame verwerkt. In beide gevallen is de accu in ieder geval zo onzichtbaar mogelijk gemaakt. Een innovatie van een Zweedse universiteit brengt de accu echter juist naar een hele zichtbare plek op de elektrische auto en fiets.

De Chalmers University of Technology heeft een materiaal ontwikkeld dat zowel als accu als bouwmateriaal voor fietsen, auto’s en andere producten kan worden gebruikt. Met deze innovatie kan het frame van een e-bike en de buitenkant van de auto dus, zonder dat iemand het door heeft, ook de accu zijn.

Accu krijgt een flinke transformatie

Chalmers University of Technology werkt al een tijd aan zogenaamde ”structural batteries”. Zoals de naam al zegt zijn dit accu’s die in de structuur, het bouwmateriaal, van het elektrische apparaat zijn verwerkt. Of beter gezegd, die met het bouwmateriaal zijn verweven. Het bouwmateriaal functioneert in dit geval dus ook als accu. In het persbericht van de universiteit is te lezen dat deze accu tien keer zo efficiënt is dan voorgaande modellen die de universiteit ontwikkelden.

structural battery elektrische fiets
De ‘structural battery’ (Afbeelding: Yen Strandqvist/Chalmers University of Technology)

Structural battery verbetert ontwerp van elektrische fiets en -auto

De structural battery is in veel opzichten een verbetering ten opzichte van de accu zoals we die nu kennen in e-bikes en elektrische auto’s. De accu op een elektrische fiets en in een elektrische auto functioneert niet als gewichtsdragend onderdeel van de fiets en auto. Hij voegt enkel gewicht toe.

De accu’s op elektrische fietsen worden steeds lichter, maar nog steeds moet in het ontwerp van de fietsen veel rekening worden gehouden met zijn plaatsing op de fiets voor de verdeling van het gewicht. Hetzelfde geldt voor de accu in elektrische auto’s (die overigens enorm zwaar zijn). Een structural battery zoals de Chalmers University of Technology heeft ontwikkeld werkt echter als krachtbron en draagt daarnaast gewicht van de fiets of auto, met zijn eigen gewicht gelijkmatig over het object verdeeld.

VanMoof Electrified S
VanMoof accu display op de Electrified S (Afbeelding: VanMoof)

De toekomst van elektronica?

In Zweden wordt al sinds 2007 gewerkt aan deze innovatie. In de afgelopen jaren ontdekten wetenschappers een bepaald soort carbon dat stijf en sterk is, en dus geschikt voor het bouwen van fietsen en auto’s, en daarnaast elektrische energie op kan slaan. Het is zeker niet ondenkbaar dat we dit materiaal over een aantal jaar op elektrische fietsen te zien, maar bijvoorbeeld ook op andere consumenten elektronica zoals smartphones en laptops. Ook smartphones en laptops kunnen namelijk nog dunner en lichter worden met gebruik van de structural battery.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen