Far Cry 6: 5 Reden om hem (niet) te kopen

Games Jelle van Es 6 okt 2021

Sinds Far Cry 3 heeft Ubisoft een gamereeks die een groot publiek aanspreekt. Elk deel neemt je daarbij mee naar een andere setting en is het zaak om af te rekenen met het kwaad. In Far Cry 6 bouwt voor een groot gedeelte voort op die formule.

En dat is niet verkeerd. Want als iets werkt, dan kun je de basis hetzelfde houden met hier en daar wat aanpassingen. Dat is precies hetgeen dat Far Cry 6 is. Een game die je andermaal gooit in een grote open wereld waar van alles is te doen en te beleven. En het werkt, want ik heb enorm veel lol gehad met de game. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Far Cry 6 Review

Een toffe setting

Far Cry 6 speelt zich af op het tropische eiland Yara, waarbij de ontwikkelaar wel erg goed heeft gekeken naar Cuba. Je bent daarbij Dani, die zowel een vrouwelijke als mannelijke variant heeft. Aan het begin van het avontuur heb je plannen om het eiland te ontvluchten om een nieuw leven op te bouwen in de Verenigde Staten. Maar de boot waarop je ontsnapt komt niet ver. Je vrienden sterven daarbij en dat is allemaal de schuld van de dictator Antón Castillo. Na dit pittige begin sluit jij je aan bij de rebellenbeweging en begint jouw avontuur echt.

Far Cry 6
Niet echt een paradijs (Afbeelding: Ubisoft)

Het eiland Yara is verdeeld over verschillende provincies. Je hebt in principe de vrijheid om de dingen zelf te ontdekken, maar het is verstandiger om eerst de dingen te doen die bij jouw level passen. En wanneer je verder komt, kun je meer uitdaging opzoeken. Het eiland zelf is echt prachtig. De natuur voelt rijk aan, terwijl er tegelijkertijd ook genoeg plekken zijn met gebouwen waar vijanden zich bevinden. Er zijn veel verschillende missies om mee aan de slag te gaan, maar je kunt ook je tijd besteden aan het veroveren van vijandelijke bassissen om op die manier je invloed te vergroten. Kortom, een game waarin veel is te doen.

Jezelf verbeteren in Far Cry 6

En zoals je gewend bent van de reeks, kun je door dingen te doen jezelf ook verbeteren. Far Cry 6 maakt gebruik van verschillende RPG-elementen. Het meest interessante daarbij is het vinden van grondstoffen en die te gebruiken om je bestaande wapens en uitrusting te verbeteren. Aan het begin leer je dat bepaalde vijanden zwakker zijn tegenover bepaalde kogels. Voordat je een basis gaat bestormen doe je er verstandig aan om alles eerst op een afstand te scouten. Op die manier heb je dan de mogelijkheid om te zien wat voor kogels je moet gebruiken. Ook is het mogelijk om op die manier een silencer te bevestigen op je wapen om zodoende zo lang mogelijk niet op te vallen. En dat is slechts één element. Het gaat uiteindelijk best wel diep en je kunt met alles wat je vindt ook speciale wapens maken, zoals een soort scrap-gun, die cd’s schiet. Het is echt heel leuk om mee te spelen te experimenteren.

Far Cry 6
Veel verschillende wapens (Afbeelding: Ubisoft)

Weer een heerlijke badguy

In de Far Cry-reeks krijg je vaak te maken met opvallende badguys en dat is Far Cry 6 gelukkig niet anders. Zoals gezegd heb je te maken met de dictator Antón Castillo, een rol die vertolkt wordt door Giancarlo Esposito. Deze acteur ken je van Breaking Bad en The Mandalorian en weet zijn personage goed neer te zetten. Vanaf het begin van de game krijg je echt een hekel aan hem en wil je er alles aan doen om hem een kopje kleiner te maken. Daarbij helpt het dat Dani in dit avontuur ook echt een interessante tegenhanger is. Dani is te zien in de verschillende cutscenes en praat nu ook terug tegen andere personages, waardoor het verhaal beter tot zijn recht komt. Op die manier heb je de drang om telkens verder te gaan in het geheel om te zien wat er gaat gebeuren.

Far Cry 6 Ubisoft
Giancarlo Esposito (Afbeelding: Ubisoft)

Visueel dik in orde

Zoals gezegd kent Far Cry 6 een grote wereld. En deze ziet er ook goed uit. De game maakt gebruik van redelijk felle kleuren wanneer de zon schijnt. En dat spat lekker van het beeldscherm af. En wanneer het donker is en je ziet explosies, dan mag dat er ook zeker zijn. De framerate bleef verder bij de PlayStation 5-versie die ik speelde stabiel hoog, waardoor je tijdens de actiemomenten alles onder controle had.

Far Cry 6
Het ziet er goed uit (Afbeelding: Ubisoft)

Schiet-mechaniek niet heel strak

Far Cry 6 weet op veel punten te vermaken. Toch is er één element dat ik iets minder goed vind. En dat heb ik eigenlijk bij de meeste games uit de serie: de manier waarop je schiet. Het is allemaal niet zo heel strak. Waar ik in een game als Call of Duty en Battlefield echt het gevoel heb dat ik goed kan richten en er op los knal, daar voelt deze game meer aan als een actiegame waarbij je ook kan schieten. Dat is ergens ook wel logisch, want dit is een game waar je van alles en nog wat kan doen en ook wat meer RPG-elementen hebt. Toch was het fijn geweest als je iets meer controle had en het gevoel dat jouw vaardigheden een verschil kunnen maken. Dat miste ik een beetje tijdens het spelen.

Knallen had iets strakker gemogen (Afbeelding: Ubisoft)

Far Cry 6 verschijnt op 7 oktober op zo’n beetje elk platform. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Gratis battle royale-game Ghost Recon gaat Fortnite en Warzone achterna