Fitness tracker gekocht? Zo hou jij het beste je verbrande calorieën bij

Fitness trackers, zoals een Fitbit en de Apple Watch, worden voor verschillende doeleinden gebruikt. De gemiddelde fitness tracker houdt naast je gezette stappen en afgelegde afstand ook het geschatte aantal verbrande calorieën bij. Wie op zijn gewicht let of wat kilo’s kwijt wil, kan een fitness tracker gebruiken als extra schop onder de kont.

Fitness trackers, of activity trackers, houden informatie over je dagelijkse beweging bij aan de hand van verschillende sensoren. Je vraagt je wellicht af hoe sensoren samen berekenen hoeveel calorieën jij dagelijks verbrandt. Hiervoor zijn een aantal verschillende factoren belangrijk.

Fitness tracker: de versnellingsmeter als (on)betrouwbare stappenteller

Fitness trackers gebruiken informatie afkomstig van verschillende sensoren waaronder een versnellingsmeter. Een versnellingsmeter gebruikt elektromagnetische sensoren om je snelheid te bepalen. Het algoritme van een fitness tracker gebruikt deze informatie vervolgens om te bepalen hoeveel stappen je zet.

Dit is waar het lastig wordt; de algoritmen zijn veelal gebaseerd op data uit onderzoeken waar voornamelijk mannen van een middelbare leeftijd aan meedoen. De versnellingsmeter is hierdoor ontworpen om stappen van een ‘normale’ snelheid en cadans te meten. Een ‘normale’ snelheid en cadans bestaat echter niet want iedereens loopje verschilt.

Als je schoorvoetend door de supermarkt loopt of door de woonkamer sloft dan is de versnellingsmeter dus niet honderd procent betrouwbaar als het aankomt op het berekenen van je stappen. Laat jij je armen heel actief langs je lichaam swingen tijdens het lopen? Dan is de kans groot dat je Fitbit, Garmin of Apple Watch meer stappen registreert dan wanneer je hetzelfde stuk loopt met je armen stil langs je lichaam.

Fitbit Inspire HR
Fitbit (Afbeelding: Fitbit)

Om het bovenstaande kracht bij te zetten bewees wetenschappelijk onderzoek uit 2019 dat verschillende activity trackers, waaronder de Fitbit Charge2, Garmin VivoSmart HR+ en Philips Health Watch) niet accuraat het aantal stappen meten van senioren. In het onderzoek viel het aantal gemeten stappen significant lager uit dan het aantal gelopen stappen doordat de sensoren in de trackers de cadans en snelheid van het lopen niet goed registreerden.

Een fitness tracker telt dus niet iedere stap die je zet, maar het algoritme maakt een inschatting van het aantal stappen. Dit betekent dat een fitness tracker ook niet precies kan berekenen hoeveel calorieën je verbrandt.

Van aantal gezette stappen naar aantal verbrande calorieën

Nu we weten hoe een versnellingsmeter wel of niet werkt kunnen we overgaan naar het volgende: hoe zo goed mogelijk inzicht krijgt in het aantal verbrande calorieën. Daarvoor heeft je wearable jouw persoonlijke informatie nodig, zoals je leeftijd, geslacht, lengte en gewicht. Met deze data berekent je activity tracker je BMR (Basal Metabolic Rate). Dit is een getal dat aangeeft hoeveel calorieën jouw lichaam minimaal nodig heeft om iedere dag fatsoenlijk te kunnen functioneren. Hoe accuraat je fitness tracker de door jou verbrande calorieën berekent is, naast het algoritme en de versnellingsmeter, ook sterk afhankelijk van de data die je in het gadget invoert. Sjoemelen met je lengte, leeftijd en gewicht helpt jezelf dus niets vooruit.

Apple Watch Nike+
Apple Watch in beweging (Afbeelding: Apple)

Nog een tip voor een betere meting

Zoals uitgelegd hebben verschillende wetenschappelijke onderzoeken uitgewezen dat fitness trackers niet enorm accuraat zijn als het aankomt op het meten van stappen en het meten van verbande calorieën. Om toch een zo goed mogelijke inschatting te krijgen van deze getallen doe je er, naast het invoeren van correcte persoonlijke data, de tracker aan je (sport)broek bij je heup te bevestigen. Deze plek is dichterbij jouw centrum van zwaartekracht en meet jouw beweging daardoor preciezer.

Reageer op artikel:
Fitness tracker gekocht? Zo hou jij het beste je verbrande calorieën bij
Sluiten