Mark Hofman
Mark Hofman Cars 4 apr 2021

De Ford Mustang Mach E steelt de show op de weg (maar hoe goed is hij?)

De elektrische auto krijgt steeds meer vorm en wordt ook steeds aantrekkelijker. Dat zagen we bij WANT niet alleen met de Tesla Model 3, Audi E-Tron 55 Quattro en Polestar 2. We zijn afgelopen week namelijk op pad geweest met de gloednieuwe Ford Mustang Mach E en man, wat een auto is dat!

In de bovenstaande video vertellen we je alles over deze nieuwe elektrische auto. Geen tijd om de video te checken, dan is het goed om dit artikel te lezen. We geven je een beknopte samenvatting van het verhaal!

De Ford Mustang Mach E steelt de show

Het maakte de afgelopen week niet uit waar we reden of we werden aangesproken op deze Ford Mustang Mach E. De auto is op dit moment nog niet in Nederland, ondanks het feit dat hij in 2020 al aangekondigd werd. Door verschillende vertragingen verschijnt het model pas komende zomer op de markt en dat zorgde voor veel verbazing. Maar ook de keuze van Ford om deze auto de naam Mustang te geven was reden genoeg voor gesprekken. De meest gehoorde zin: “dit is toch helemaal geen Mustang?!!”. En daar heeft iedereen gelijk in. Maar Ford heeft deze keuze nu eenmaal gemaakt en wanneer jij jezelf daar overheen kunt zetten heb je eigenlijk te maken met een fantastische elektrische auto.

De Ford Mustang Mach E komt twee versies met Standard Range (RWD en AWD) en in twee versies Extended Range (RWD en AWD). Het grootse verschil zit ’em natuurlijk in de actieradius die varieert tussen de 440km en 610km. Qua vermogen zit er ook verschil in de modellen en varieert het aanbod tussen de 198KW en 258KW. Zelf mochten we met de meest geavanceerde variant de weg op, wat betekende dat we een actieradius van 540KM en een vermogen van 258KW tot onze beschikking hadden. Dat was voldoende om met deze grote wagen (4,7 meter lang, 1,8 meter breed en 1,6 meter hoog) binnen 5.1 seconden op de 100 kilometer per uur zaten.

Naast deze luxe was de auto uiteraard ook voorzien van allerlei extra accessoires en handige functionaliteiten. Zo was ons model voorzien van een Technology Plus Pack waarmee je beschikking had tot een panoramadak, extra drive-assist functionaliteiten, automatische uitklapbare spiegels en automatische kofferbak. Hier betaal je als consument €2400 extra voor, maar je kunt ook voor het minder geavanceerdere Technology Pack kiezen waar je €1500 voor betaalt.

Interesse in de specificaties, het ontwerp en het rijgedrag van de Mustang: check dan de video bovenaan het artikel!

Opladen blijft een probleem

De Ford Mustang Mach E heeft een groot actieradius, maar deze is alleen te behalen wanneer de weersomstandigheden perfect zijn. Zo moet de auto in theorie een actieradius van 540 kilometer halen, maar haalden we er in onze test niet meer dan 366 kilometer uit. Iets dat dus te maken had met het feit dat we rond het vriespunt reden. Ford kan hier zelf verdomd weinig aan doen, maar dat blijft toch wel een nadeel van het elektrisch rijden. Iets dat overigens ook geldt voor de opladen van die batterij.

Ondanks het feit dat de auto met grote laadsnelheden op te laden is, stonden we onderweg dus vrij vaak aan de laadpaal. En wat dat betreft werden we ook weer direct met onze neus op de feiten gedrukt: de elektrische automarkt is er gewoon nog niet klaar voor.

Benieuwd waarom niet? Check de video bovenaan dit artikel!

Reageer op artikel:
De Ford Mustang Mach E steelt de show op de weg (maar hoe goed is hij?)
Sluiten