Forza Horizon 5 Review: de beste racegame van het jaar

Games Jelle van Es 5 nov 2021

Sinds de eerste Forza Horizon blijkt het een heerlijke spin-off te zijn op de Motorsport-reeks. Waar de laatste echt voor het realisme gaat, is de Horizon-reeks er één die je het gevoel geeft dat je op vakantie bent. Nadat we in het vorige deel Noord-Engeland onveilig konden maken, gaan we in Forza Horizon 5 naar Mexico.

En Mexico is net als Australië uit het derde deel echt een fantastische locatie. In Forza Horizon 5 zit er veel variatie in hetgeen dat je tegenkomt. Je rijdt door droge woestijnen, langs het strand, door kleurrijke dorpjes, over grote bergen, de jungle en ga zo maar door. Het is een wereld die niet alleen groot is qua kilometers die je maakt, maar ook zeker als in wat je allemaal meemaakt. Wanneer je een Xbox Series X hebt, dan is dit een absolute must-have. Dit zijn daarbij de redenen om de game te halen.

Forza Horizon 5 Review

Ziet er echt fantastisch uit

Ik heb Forza Horizon 5 gespeeld op de Xbox Series X en daar ziet de game er echt waanzinnig mooi uit. Je kunt daarbij kiezen voor een 4K-resolutie met 30 frames per seconde of een performance mode. Bij dat laatste gaat de framerate naar 60fps, maar schaalt de resolutie wel iets terug. Ikzelf vind dat nooit zo’n probleem en heb liever dat de game soepel loopt en heb hem daar vaak op gespeeld. Je vliegt op die manier echt over de weg. Of je gaat lekker offroaden en ramt met je dikke wagen door de jungle heen. Waar je ook komt, de game ziet er constant waanzinnig goed uit en je wil gewoon blijven spelen.

Wat een heerlijk ogende game (Afbeelding: Microsoft)

Zo ongelofelijk veel races in Forza Horizon 5

En wanneer je iemand bent die veel races wil voltooien, dan heb je aan Forza Horizon 5 echt een goede. Er zijn namelijk heel veel verschillende evenementen waar je aan mee kunt doen. En als het dan nog niet genoeg is, dan heb je nog de optie om je eigen races te maken of de evenementen te spelen die andere spelers hebben gecreëerd. Zodoende is altijd wel een race waar je je tanden inzet en probeert om als eerste over de finish te komen. De game maakt gebruik van de welbekende Drivatars. Op die manier zie je de Gamertags uit je vriendenlijst en heb je dus het idee dat je tegen je maten strijdt.

Racen tot je er bij neervalt (Afbeelding: Microsoft)

Altijd is er iets te doen

Die strijd tegen vrienden is ook buiten de races te vinden. Je kunt in Forza Horizon 5 op vele verschillende manieren XP, geld en Accolades verdienen. De eerste laat je in levels stijgen en heb je de mogelijkheid om aan een soort rad te draaien voor prijzen. Geld gebruik je om dingen te kopen en Accolades laten je verder komen in het avontuur en geven je soms ook nog bonussen. Door wegen te ontdekken, dikke acties uit te voeren of XP-borden omver te rijden verdien je van alles en nog wat. Bovendien zie je dan vaak een ranking met andere vrienden die de game spelen en wat zij al allemaal in de game gedaan hebben. Dat geeft je telkens de drang om het beter te doen en zo je vriend of vriendin op een bepaald punt te verbeteren.

Forza Horizon 5
Je verveelt je nooit (Afbeelding: Microsoft)

Heerlijke muziek

En terwijl je dit allemaal doet in Forza Horizon 5, geniet je van de soundtrack. Althans, de verschillende radiostations in de game. Voor iedere smaak zit er wel iets bij. Ik vind Pulse Radio het fijnste. Lekker met een pompende beat met 250 kilometer per uur over een lange rechte weg scheuren maakt me blij. Maar ook wanneer je racet en vlak voor het einde probeert de overwinning binnen te slepen, ga je door de muziek vaak op het puntje van je stoel zitten. Daarnaast is dit ook echt een game om te spelen met Dolby Atmos. Je hoort echt heel erg goed alle verschillende geluiden om je heen en dat zorgt ook nog eens voor dat de game nog beter tot leven komt.

Spanning dankzij de soundtrack (Afbeelding: Microsoft)

Veel dikke wagens

Tot slot krijg je in Forza Horizon 5 echt heel veel dikke wagens om mee te rijden. Ik vind nog altijd dat je in de Horizon-reeks echt te veel wagens krijgt, waardoor je niet meer echt het gevoel van beloning hebt. Het is soms een beetje een geval van ‘oh, weer een dikke wagen, leuk zeg…’ Maar de game daagt je wel uit om er tussen te wisselen. Door in wagens in levels omhoog te gaan door dikke acties zoals drifts, jumps, hoge snelheid te halen en een hoog sloop gehalte te halen, speel je skillpoints vrij. En daarmee krijg je dan weer handige bonussen, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan het rad te draaien en op die manier nieuwe wagens of geld te verdienen. En zo rijd je uiteindelijk toch in een grote variatie aan wagens waar je alleen maar van kunt dromen.

Forza Horizon 5 Xbox One
Hier wil je in rijden (Afbeelding: Microsoft)

Forza Horizon 5 is zodoende echt een must-have op de Xbox Series X en pc. Op 9 november komt de game uit en is hij onderdeel van de Xbox Game Pass.