Sam Dille
Sam Dille Wetenschap 21 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Hoe jij volgens de wetenschap je goede voornemens van 2023 volhoudt

De decembermaand zit er weer op. Hoog tijd om te beginnen aan goede voornemens! En of het nu meer sporten, minder snoepen of eerder opstaan is: het volhouden van die voornemens is alles behalve makkelijk. Maar gelukkig heeft de wetenschap de oplossing.

Meer lichaamsbeweging is misschien wel het belangrijkste als je een voornemen wil volhouden. Maar uit onderzoek blijkt dat veel mensen hun trainingsschema al binnen een paar weken opgeven. De Australische Edith Cowen University ontdekte met haar studie dat de slagingskans van nieuwe traningsroutines afhangt van de redenen waarom mensen willen sporten.

Onderzoek naar goede voornemens

Voor de studie ondervroegen de onderzoekers zo’n 300 Australiërs over een periode van twee maanden. Ze vroegen onder andere naar hun goede voornemens, drijfveren en mentale gezondheid. Hoofdonderzoeker Joanne Dickson was erg verrast over de uitkomsten van het onderzoek. De wetenschappers voorspelden dat mensen die flexibel en vasthoudend zijn, hun doel makkelijker kunnen volhouden. Maar dit bleek iets anders te zitten. Het onderzoek heeft laten zien dat er andere factoren zijn die een goed voornemen tot een succes maken.

Intrinsieke en extrinsieke motivatie

De onderzoekers onderscheiden twee verschillende motivaties: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is een motivatie die uit jezelf komt, terwijl een extrinsieke motivatie komt door factoren van buitenaf. Bij dat laatste kun je denken aan goedkeuring voor anderen of het nastreven van een schoonheidsideaal.

Goede voornemens volhouden.
Routine volhouden (Afbeelding: Pexels/Tirachard Kumtanom)

Na het ondervragen van de proefpersonen bleek dat doelen die intrinsiek zijn een grotere kans hebben van slagen. Sterker nog: werk je aan doelen die je zelf belangrijk vindt, dan wordt je een stuk blijer en gelukkiger. Het team ontdekte daarentegen dat voornemens die zijn gemaakt vanuit een extrinsieke motivatie juist averechts werken. De deelnemers hielden de nieuwe routines nauwelijks vol en hun mentale gezondheid ging erop achteruit. Die doelen zijn dus gedoemd te mislukken.

Zijn goede voornemens achterhaald?

Het is volgens professor Dickson niet duidelijk waarom flexibiliteit en doorzettingsvermogen geen positieve rol spelen bij het volhouden van een goede voornemens. De wetenschapper heeft wel een mogelijke verklaring. Mensen met een flexibele houding kunnen misschien makkelijker prioriteit geven aan andere bezigheden die ze belangrijker vinden. En dan komt hun goede voornemen op een tweede plaats.

5 dagelijkse bezigheden die stiekem al meetellen voor je workout

De tijd van het jaar heeft waarschijnlijk ook invloed op dit proces. Mensen stellen aan het begin van het jaar vaak te optimistische en onrealistische doelen. Die doelen stellen ze meestal als ze vakantie hebben, waardoor ze tegen de muur aanlopen als het gewone leven weer begint. Toch blijft Dickson positief over het fenomeen goede voornemens. Zolang je een realistisch doel stelt vanuit je eigen behoeften, kun je er heel gelukkig én gezond van worden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hoe jij volgens de wetenschap je goede voornemens van 2023 volhoudt
Sluiten