Google Nest Camera: zeer fijn in gebruik en goede beelden

Gadgets Jelle van Es 3 nov 2021

Nu alle lockdowns achter ons liggen, zullen we weer veel vaker op pad zijn. En daarmee is het weer interessanter om te kijken naar opties om je huis in de gaten te houden en eventuele inbrekers af te schrikken. Met de Google Nest Camera heb je een handig apparaat dat je zonder kabelgedoe buiten kunt ophangen en de boel goed in de gaten houden.

Net als de diverse producten van Arlo is de Google Nest Camera dus een beveilingscamera die op een batterij werkt. Wil je echter geen gedoe hebben met een lege batterij, dan heb je nog de mogelijkheid om hem direct van stroom te voorzien via een aparte kabel. Maar dan moet je wel wat meer ervoor doen. Ik vind het juist fijn om zonder kabels er mee aan de slag te gaan. Ik heb hem een tijdje getest en dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Google Nest Camera

Makkelijk in gebruik

De Google Nest Camera is makkelijk in gebruik. Je moet van tevoren even de Google Home-app op je smartphone binnenhalen. Vervolgens scan je de QR-code en koppel je je apparaat aan je smartphone. Daarna volg je de stappen en check je even of de stream goed loopt. Een goede internetverbinding is daarbij belangrijk. Als het allemaal klopt, dan bevestig je met twee schroefjes de houder aan de muur, zet je daar het magenetische platform op en klik je daarna de camera erop vast. Vanaf dat punt kun je er gebruik van maken.

Google Nest Camera
Je hang hem makkelijk op (Afbeelding: Google)

Beeldkwaliteit van de Google Nest Camera is dik in orde

De beelden die je er uiteindelijk mee opneemt of streamt zijn in orde. Er wordt gebruik gemaakt van een 1080p resolutie en je hebt een 130 graden ‘field of view’. Daarmee kun je dus behoorlijk veel zien. Verder heeft hij een zeer degelijke nightvision-modus, kun je tot zes keer inzoomen en is het ook mogelijk om vanuit je app via de camera te communiceren met iemand die voor je staat. Dat is niet heel erg spannend, zeker als je het vergelijkt met de Arlo Ultra 2, maar over het algemeen levert het beelden op die gewoon in orde zijn en je goed kunt zien wie er precies voor de deur staat.

Werkt op batterij, maar kan ook op kabel gebruikt worden

Het fijne aan de Google Nest Camera is dat hij in principe werkt op een batterij. Het is mogelijk om hem ook nog aan een kabel te hangen, wanneer je echt nooit zin hebt om de camera van zijn houder te halen en op te laden. Nu is het zeker niet zo dat je dat elke week hoeft te doen. De gemiddelde batterij moet zo’n drie maanden meegaan. Dat is bij gemiddeld gebruik. Als je hem zo instelt dat hij vaak aangaat en een opname maakt, dan gaat de batterij sneller op, maar wanneer je hem minder vaak laat opnemen, dan moet hij zelfs een half jaar meegaan. Dat is wat bij betreft gewoon goed.

Is in de regen te gebruiken (Afbeelding: Google)

Er zijn wat alternatieven

De Google Nest Camera is een goede beveiligingscamera die makkelijk in gebruik is. Als je echter kijkt naar wat er nog meer op de markt beschikbaar is, dan zijn er alternatieven die of qua prijs wat scherper worden neergezet of waarbij je qua specificaties net wat meer krijgt. Daarnaast is het design van deze camera wellicht iets aan de lompe kant. Ik vind wat dat betreft de producten van Arlo er net wat fijner uit zien en werken. Maar als je al heel wat producten van Google in huis hebt, dan kun je er deze makkelijk bij doen.

Zo heb je een goed overzicht (Afbeelding: Google)

De Google Nest Camera is nu beschikbaar en onder andere hier te scoren. Liever een ander model? Lees dan hier de review van de Arlo beveiligingscamera.

Arlo Pro 4: je huis beveiligen was nog nooit zo makkelijk!