Good guy, Google: hoe advertenties minder persoonlijk kunnen worden

Tech Wesley Akkerman 21 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Google kondigt deze week aan dat het bedrijf een handige tool uitrolt waarmee je invloed uitoefent op de advertenties die je her en der te zien krijgt. Je kunt gepersonaliseerde advertenties uitschakelen via dit nieuwe platform. En dat terwijl diensten als Maps, Assistent en Zoeken gewoon blijven werken als normaal.

Dat nieuwe platform noemt Google My Ad Center, zoals eerder aangekondigd op I/O 2022. De hub wordt nu wereldwijd uitgerold, maar vooralsnog lijkt die niet in Nederland beschikbaar te zijn. Wanneer je eenmaal in de hub bent, dan kun je dus aangeven wat voor soort advertenties je voorgeschoteld wil krijgen.

My Ad Center van Google

Wanneer je een advertenties tegenkomt op één van de platformen van dit bedrijf, zoals YouTube, dan kun je op de drie puntjes van de reclame klikken. Vervolgens word je omgeleid naar dit centrum en kun je meegeven of je hier meer of minder van wil zien. Ook kun je instellen dat je sommige ads helemaal niet meer wil zien.

My Ad Center van Google
My Ad Center van Google (Afbeelding: Google)

YouTube is ook meteen een mooi voorbeeld. Dat platform schotelt namelijk advertenties voor op basis van je kijkgedrag. Wanneer je de gepersonaliseerde advertenties uitschakelt, dan heeft dat geen invloed op de aanbevelingen. Je krijgt dus nog steeds mogelijk interessante video’s voor jezelf te zien.

Uitschakelen zonder nadelen

Gebruikers van Google-producten kunnen de persoonlijke reclame sinds 2009 uitschakelen. Echter, tot nu toe zat daar altijd een nadeel aan, omdat sommige diensten daardoor niet helemaal werkten als voorheen. En hoewel je de advertenties ook nu niet weghaalt, heb je wel invloed op welke reclame je te zien krijgt.

Google is naast een zoekmachinegigant ook een onvervalst advertentiebedrijf. Het haalt de meeste omzet uit het weergeven van advertenties. Dat de gigant deze stap maakt, is een gigantische shift te noemen. Maar goed is deze ontwikkeling wel, aangezien veel gebruikers weinig vertrouwen hebben in Big Tech.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Google

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen