Dennis Mons
Dennis Mons Gaming 30 sep 2022

Wat GTA 6 kan leren van de belabberde lancering van Cyberpunk 2077

Het ligt op straat: het vroege werk van GTA 6 ligt gewoon voor het oprapen. Pijnlijk, maar, och. Toch had ontwikkelaar Rockstar Games een lesje kunnen leren van de release van Cyberpunk 77, want ging dat echt soepel? Natuurlijk werd Cyberpunk niet echt gelekt, en toch zijn er lessen te trekken. WANT-redacteur legt de verbanden.

Rockstar Games, ik hou van Rockstar. Het is een stug en gesloten bedrijf, maar de producten die ze maken zijn magistraal. En nee, ik bagatelliseer niet eventuele crunches, en onderdrukking op de werkvloer. Maar ondertussen heeft Rockstar dat zelf ook wel door. En daarom deed het lek met al die filmpjes gewoon pijn.

GTA 6 moest wel lekken zoals Cyberpunk 77

Vooropgesteld: ik werk al lange tijd in de game-industrie en heb menigmaal vroege versie van een game gezien. Dus ik lig niet wakker van de gelekte beelden uit GTA 6. Dat er een paar haters zijn die roepen dat de game niet is zoals ze wilden, twee punten;

  • Gelieve de waffel sluiten
  • Doe het zelf als je het beter weet
GTA 6, lek, leak
Nu al prachtig (Afbeelding: Rockstar)

En toch had Rockstar Games beter kunnen weten door te kijken naar de lancering van Cyberpunk 77.

Te veel hype

GTA 6, neem gerust de lancering van Cyberpunk 77 ter harte. De eerste beelden van de game kwamen namelijk al uit in 2013. De game was echter al lang voor die tijd in ontwikkeling bij CD Projekt Red. Alles wat we op voorhand zagen, zat niet in de game. Na tien jaar en vele E3-presentaties later (ik was ter plaatse) kwam er een buggy piece of stront uit.

Je had voor Cyberpunk 2077 echt een moordmachine nodig en op PlayStation 4 en Xbox One weigerde de game fatsoenlijke te draaien. Sony PlayStation trok zelfs de game uit de PlayStation Store. Auw.

GTA 6 kan het beter

Ik heb echt geloof in de mannen, vrouwen en de rest bij Rockstar Games dat ze deze onbenullige fout niet maken met GTA 6. Het is niet voor niets dat de game al tien jaar op zich laat wachten. Rockstar, toon dan ook (vooralsnog) geen features die nog niet in de game zitten, zoals Cyberpunk 2077 deed. Eerlijk gezegd weet ik dat jullie dat niet doen.

Ik heb een wijze raad voor de (onwaarschijnlijk) paniekerige marketing mensen bij Rockstar/Take Two: leg de gelekte beelden naast elkaar. Oud en nieuw. Stel gewoon het volgende: dit is wat je zag en dat is wat het is geworden. En gamers, stel je hersenen bij, want GTA 6 wordt meer immens én mooier én slimmer én sneller én toffer dan je ooit had durven dromen.

En laten we eerlijk zijn: we liggen sowieso op de stoep van een winkel als GTA 6 uitkomt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Wat GTA 6 kan leren van de belabberde lancering van Cyberpunk 2077
Sluiten