Hades op de PlayStation 5 is een absolute must-have

Games Jelle van Es 24 aug 2021
Leestijd: 5 minuten

Vorig jaar verscheen de game Hades. De game werd door velen uitgeroepen tot de beste game van 2020. Destijds heb ik de game gemist. Hij was beschikbaar voor de pc en Nintendo Switch. Op één of andere manier dacht ik altijd dat de game niet voor mij was. Gelukkig heb ik nu een tweede kans gekregen. Op de PlayStation 5 en de Xbox Series X schittert de game als nooit tevoren.

Hades is een game van Supergiant Games. En dat was eigenlijk al een reden om enthousiast te worden van de titel. Hiervoor hadden zij namelijk de games Bastion en Transistor uitgebracht. Games die op hun beurt echt heel erg goed waren. Toch is deze game van een ander niveau. Dit is een titel die je enorm lang blijft spelen en waarbij elk potje weer anders aanvoelt.

Hades is in zijn basis een Roguelike-game. Als een half-god is het aan jou om uit de Grieks-mythologische wereld te ontsnappen. Maar jouw vader, de god van die onderwereld, heeft daar geen zin in. En dus moet je met grof geweld je een weg werken door dungeons. Onderweg krijg je te maken met vele verschillende vijanden, maar krijg je ook de hulp van de goden van Olympus. Met hun kracht kun je tijdelijke upgrades gebruiken en daarmee dus beter bestand zijn tegen de vijanden. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Hades PlayStation 5 Review

Enorm sfeervol

Vanaf het moment dat je Hades gaat spelen op de PlayStation 5, valt eigenlijk gelijk op hoe stijlvol de game is. De game heeft een hele toffe artstijl en er is genoeg variatie in de verschillende kamers die je tegenkomt. Ook de verschillende vijanden die je voorgeschoteld krijgt zien er stuk voor stuk tof uit en het is heel duidelijk met wat voor soort vijanden je te maken hebt. Op die manier is elke nieuwe ruimte die je betreedt er één die je echt graag wil gaan verkennen.

Hades PlayStation 5
Elke ruimte levert nieuwe kansen op (Afbeelding: Supergiant Games)

Uitstekende muziek

Naast de visuele stijl van de game, weet ook de muziek van Hades dik indruk te maken. Het is bombastisch op de momenten waarop er strijd is en mooi om aan te horen wanneer het iets rustiger is. Ook de verschillende gesprekken die door de personages gevoerd worden, zijn van een hoog niveau, dankzij goede voice actors. Het is echt op technisch gebied een game die van een zeer hoog niveau is en die je daardoor wil blijven spelen.

Hades 3
De muziek tijdens dit soort gevechten is echt top (Afbeelding: Supergiant Games)

Gameplay is uitstekend

Uiteindelijk is het de gameplay die Hades zo sterk maakt. Zoals gezegd ben je een half-god die probeert te ontsnappen aan de onderwereld die geregeerd wordt Hades zelf. Elke run die je begint, begin je met de keuze van welk wapen je meeneemt. Elk wapen heeft zijn eigen stijl en mogelijkheden, waardoor je goed kunt bepalen wat het beste bij jou pakt.

Op zoek naar upgrades (Afbeelding: Supergiant Games)

Daarnaast pak je tijdens elk potje op de PlayStation 5 andere upgrades. De ene keer begin je bijvoorbeeld met een upgrade die ervoor zorgt dat je minder schade oploopt, terwijl je de andere keer begint met de mogelijkheid om extra schade uit te delen nadat je iemand hebt geraakt. Dat beginpunt kan soms veel verschil opleveren in de speelstijl die je tijdens zo’n potje hanteert. Gaandeweg zijn er nog vele andere upgrades die je oppakt, waardoor je telkens iets beter wordt en het kunt opnemen tegen de sterkere vijanden die later in de game komen. Doordat je bovendien vaak moet kiezen naar wat voor soort kamer je wil gaan na het voltooien van een kamer, is elk potje dat je speelt echt anders.

Je behoudt genoeg voortgang

Zoals gezegd is Hades een Roguelike-game. Dat betekent dat wanneer je af wordt gemaakt, je een nieuwe run moet beginnen en daarbij veel dingen weg zijn. Upgrades van de goden ben je bijvoorbeeld kwijt. Maar er zijn gelukkig genoeg elementen die je blijft behouden. Daarmee kun je diverse upgrades aanschaffen. Daarmee begin je bijvoorbeeld met meer geld, heb je de mogelijkheid om een paar keer uit de dood op te staan of heb je een grotere kans dat je een bepaalde blessing van een bepaalde god krijgt. Op die manier heb je dus wel het gevoel dat je telkens iets verder komt en is het dood gaan in de game dan ook geen probleem.

Onze half-god wordt telkens sterker (Afbeelding: Supergiant Games)

Telkens een nieuw potje willen starten

Door al deze elementen is Hades een game die je echt een lange tijd blijft spelen. Het zit bovendien ook technisch allemaal uitstekend in elkaar, waardoor het als een totaalplaatje goed werkt. Het is een game waarbij ik echt merk dat ik zwaar in mijn focusmodus zit. Mijn hartslag zit heerlijk hoog en ik wil constant verder komen. Zeker wanneer ik met een baas in gevecht ben probeer ik echt zo goed mogelijk om te gaan met de krachten die ik heb en hoe ik de vijand weet af te maken. Elke minuut die ik in de game doorbreng, is er één die waardevol voelt ingevuld. Daarmee is het echt een game die ik iedereen van harte kan aanraden!

Moeilijk weg te leggen (Afbeelding: Supergiant Games)

Hades is nu beschikbaar op de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X. Eerder was de game al uitgebracht op de pc en Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Ghost of Tsushima Director’s Cut: nog beter op de PlayStation 5