Halo Infinite: dé reden om een Xbox Series X of S te kopen

Games Jelle van Es 8 dec 2021

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Halo Infinite gelanceerd zou gaan worden met de komst van de Xbox Series X. Maar dat werd hem niet. Men had meer tijd nodig om een game af te leveren die de serie echt naar een hoger niveau moest brengen. Die je hetzelfde gevoel moet geven als de eerste drie legendarische games in de reeks. De multiplayer kwam al een tijdje hiervoor uit en wist indruk te maken. Toch was ik erg benieuwd hoe het hoofdverhaal zijn mannetje zou staan.

Halo Infinite begint in de ruimte. Daar is een eenzame piloot in een Pelican, die een zwaar gevecht in de ruimte heeft overleefd. Een half jaar zweeft hij daar rond, totdat hij een melding krijgt dat er een vriendelijke eenheid in de buurt is. Het blijkt de Master Chief te zijn. Het lukt hem om hem te resetten en vanaf dat moment ga je als de held aan de slag. Na een uurtje in de ruimte te knallen, kom je uiteindelijk terecht op de Halo Zeta-ring terecht. Daar neem je het op tegen de Banished, waarbij je een grote hoeveelheid bekende en ook nieuwe vijanden voorgeschoteld krijgt. De game weet echter wel zijn voorgangers te overtreffen op heel wat punten.

Want waar je in het verleden in het verhaal in de Halo-games in levels losging, daar hebben de ontwikkelaars van Halo Infinite gekeken naar open wereld-games. Daarmee is het het ouderwetse knallen gemixt met elementen die je kent uit games als Skyrim, Zelda: Breath of the Wild en Far Cry. Het resultaat is een waanzinniger ervaring waarvoor je een Xbox koopt. Dit zijn de belangrijkste punten die me zijn opgevallen.

Halo Infinite Review

Grote open wereld

Na het begin krijg je in Halo Infinite dus te maken met een grote open wereld. In de stijl van Far Cry zijn er verschillende basissen die je kunt veroveren. Deze kun je vergelijken met dingen als torens in de game. Door in zo’n basis de vijanden te verslaan en het te activeren, dan geldt dat als een fast travel punt, maar krijg je daardoor ook informatie over wat er in de buurt is. Zo ontdek je dat er bepaalde sterke vijanden zijn die je kunt verslaan om op die manier speciale wapens vrij te spelen. Of ga je naar een basis waar een Scorpion-tank is te vinden. En dan heb je ook nog diverse audiofiles die je vindt om meer te weten te komen over wat er allemaal gebeurd is.

Halo Infinite
De grote open wereld (Afbeelding: Microsoft)

Gevoel van voortgang

Daarnaast kun je op deze interessante punten upgrades vinden. Daarmee kun je de verschillende vaardigheden die je tijdens het avontuur vrijspeelt verbeteren. Denk daarbij aan grappling hook, waarbij je vijanden onder stroom zet wanneer je ze er mee vast pakt. Of krijg je de mogelijkheid om je schild sneller te laten terugkomen wanneer je geraakt wordt. Daardoor wil je de verschillende dingen in de wereld ontdekken en jezelf verbeteren. Daarmee is Halo Infinite meer dan alleen het verhaal. Ik had er echt een Skyrim-gevoel bij. Elke keer als er iets was op de map dat als interessant punt werd aangemerkt, ging ik daarop af.

Shooting mechanics van hoog niveau

Het helpt daarbij dat Halo Infinite als shooter gewoon waanzinnig goed is. Je krijgt te maken met diverse wapens en elk wapen dat je pakt voelt weer net wat anders aan. De impact van de kogels die je afschiet is van een hoog niveau en daardoor is elke shootout die je krijgt voorgeschoteld er één om van te smullen. Natuurlijk, de simpele Grunts maak je zonder al te veel problemen af. Maar het wordt een stuk lastiger wanneer Elites en Brutes samen op je afstormen en tegelijkertijd op een afstand wordt beschoten door snipers. Dat is pittig, maar dat maakt het ook echt fantastisch. Het zijn dit soort momenten dat je echt op het puntje van je stoel zit en met volle teugen geniet van wat Halo: Infinite biedt. Zeker wanneer je tegen baas-achtige vijanden gaat strijden moet je goed opletten. Naast een sterke baas heb je vaak te maken met krachtige vijanden, die zwaar bepantserd zijn en je dan meerdere headshots moet maken om ze te verslaan.

Elk wapen is tof (Afbeelding: Microsoft)

Verhaal weet te boeien

Wat mij betreft zijn het de shootouts, de omgevingen en de mogelijkheden om jezelf te verbeteren die ervoor zorgen dat Halo Infinite een must-have is. Maar het verhaal moet je zeker niet vergeten in de game. De Master Chief is sympathieker dan hiervoor en de gesprekken die je voert met je nieuwe AI zijn boeiend. Ook de verschillende personages van de Banished weten de interesse te trekken, waardoor de verhalende missies in de game echt de moeite waard zijn.

Smeekt om een coöperatieve ervaring

In een vroeg stadium liet de ontwikkelaar van Halo Infinite weten dat je in eerste instantie geen coöperatieve ervaring gaat krijgen in het verhaal. Dat had er namelijk voor gezorgd dat er meer ontwikkelingstijd nodig was en de game dit najaar niet uitgekomen. Maar tijdens het spelen kan ik niet ontkennen dat ik het erg mis. Zeker nu mijn kinderen wat groter zijn en samen willen spelen had dit zo enorm tof geweest. Dus dat had ik wel gemist tijdens het spelen.

Halo Infinite
Je wil dit gewoon samen spelen (Afbeelding: 343 Studios)

Halo Infinite is vanaf 8 december beschikbaar en te spelen op de Xbox Series X en S. Ook kun je de game spelen op de pc of de ‘oude’ Xbox One. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Xbox Series X krijgt net als PlayStation 5 een loting: zo doe je mee