Hitman 3 is een game die enorm lang speelbaar is

Games Jelle van Es 21 jan 2021

Een tijdje geleden kon ik al met de preview-versie van Hitman 3 aan de slag. Die gaf me de mogelijkheid om de eerste twee levels van de game te proberen. En dat smaakte naar meer. En met de volledige versie van de game is mijn honger gestild.

Dat komt vooral omdat Hitman 3 echt een enorme maaltijd is. Er zijn niet heel erg veel locaties in de game te vinden, maar elk level dat je krijgt voorgeschoteld is bizar groot en houd je zodoende enorm lang zoet. Bovendien is de gameplay van de game gewoon top. Als Agent 47 moet je constant op sneaky wijze diverse doelen uit te schakelen. Dat kun je doen door een ongeluk te veroorzaken, maar ook door gebruik te maken van gif. En als er niemand op let, dan is het ook mogelijk om grof geweld te gebruiken en vervolgens het lijk te verstoppen. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Levels zijn enorm uitgebreid in Hitman 3

De eerste twee levels in Hitman 3 waren al best wel groot. Maar op het moment dat ik met het derde level aan de slag ging, viel ik half achterover. Die was namelijk echt enorm en was het moeilijk om een duidelijke route te vinden. Maar dat heb ik als pluspunt ervaren. Want de grootte van het level zorgt er ook voor dat je je doelen op verschillende manieren kunt voltooien. En die zoektocht is echt heel erg leuk. Het is dus zeker niet zo dat de zes locaties in de game mager zijn, want een gemiddeld level houd je echt vele uren bezig!

Levels zijn erg groot (Afbeelding: IO Interactive)

Nodigt uit om meerdere keren te spelen

Doordat de levels zo groot zijn in Hitman 3, is het ook echt een game waarbij je levels meer dan eens gaat spelen. Enerzijds om de doelen die worden gesteld op een andere manier te bereiken. Maar het is ook zo dat je de levels kan spelen waarbij je andere doelwitten hebt en die moet uitschakelen. En dat levert dan weer een compleet ander inzicht op. Zodoende is dit een game die je telkens weer opstart en nieuwe dingen in beleeft.

Hitman 3
Probeer het meer dan eens (Afbeelding: IO Interactive)

Het achtergrondverhaal boeit ook daadwerkelijk

Ik heb de vorige twee Hitman-games met plezier gespeeld en daar zeker het verhaal meegekregen. Toch zat ik er qua verhaal dit keer meer in en heb je een grotere drijfveer om de verschillende doelen uit te schakelen. Het is zeker niet de reden om de game in huis te halen, maar het geeft je wel iets meer voldoening voor het moment dat je het level hebt voltooid en via een cutscene naar de volgende locatie gaat.

Shortcuts zijn top

Hitman 3 is zoals gezegd een game waarbij je de levels met gemak meerdere keren kan gaan spelen. Zo kun je na het voltooien van het level er voor kiezen om op bepaalde plekken in het level wapens te verstoppen en die te gebruiken. Ook is het mogelijk om met een andere uitrusting aan het level te beginnen. Maar het meest interessante is dat het mogelijk is om shortcuts vrij te spelen. Denk daarbij aan een trap die je naar beneden laat gaan, zodat je bij de tweede speelsessie via die trap snel op een bepaalde locatie kan komen. Hierdoor hoef je bepaalde stappen niet uit te voeren of is het mogelijk om een level vanuit een andere kant te ervaren.

Gooi de trap naar beneden (Afbeelding: IO Interactive)

Hitman 3 blijft meer van hetzelfde

Hitman 3 is wat mij betreft een absolute aanrader. Zeker nu we allemaal thuis zitten en smachten naar games die je lang bezig houden. Toch moet ik wel een kleine kanttekening maken. Want wanneer je de eerste twee games van de trilogie al gedaan hebt en daar alles wel uit had gehaald, dan gaat deze game je niet veel anders brengen. Het is namelijk echt een titel die geldt als meer van hetzelfde. Het zijn dezelfde soort trucjes die je uithaalt, op dezelfde manier andere kostuums aantrekt en via dezelfde manieren de doelwitten uitschakelt.

Het idee is bekend (Afbeelding: IO Interactive)

Hitman 3 is nu beschikbaar voor zo’n beetje elk platform en is hier te scoren. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.