LEGO Luigi: groene broer springt Mario achterna

Games Jelle van Es 22 jun 2021

Vorig jaar ging LEGO een interessante samenwerking aan met Nintendo. Als gevolg daarvan kwam de LEGO Mario-reeks op de markt. Het is een reeks aan verschillende setten die gebaseerd zijn op de wereld van Super Mario. Het unieke daarbij is dat je met Mario door deze levels kan lopen. Door een sensor aan de onderkant en een bluetooth-verbinding naar een smartdevice is het mogelijk om punten te scoren en een soort van levels te beleven. En binnenkort kun je deze ervaring uitbreiden met LEGO Luigi.

Het grote voordeel dat LEGO Luigi brengt, is de mogelijkheid om samen te gaan spelen. Het is mogelijk om beide personages aan een smartdevice te koppelen. En wanneer je dan gaat beginnen door te starten in de warppipe is het mogelijk om met zijn tweeën op avontuur te gaan en goed samen te werken. Voorafgaand aan de release heb ik het starterspakket in combinatie met een paar andere sets gekregen om even lekker mee aan de slag te gaan. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen tijdens de speelsessie.

LEGO Luigi Review

Samen spelen is leuk

Toen de LEGO-sets van LEGO Luigi binnenkwamen, waren het mijn twee kinderen die erop doken. Zij zijn echt fan van LEGO en gingen er dan ook gelijk mee bouwen. Maar interessanter was het toen het af was en ze samen aan de slag konden gaan. Je koppelt Mario en Luigi dan aan de app en je hebt verschillende dingen waarbij je samen kunt werken. Door bijvoorbeeld om de beurt op een vijand te springen, gaat deze sneller eraan en krijg je bovendien meer muntjes. Daarnaast is het zo dat je bepaalde hindernissen kunt maken om samen te spelen. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om het een beetje tegen elkaar te spelen en te proberen om een level het snelste en het beste te voltooien.

Samen spelen is leuk (Afbeelding: LEGO)

Genoeg toffe nieuwe sets om te ontdekken met LEGO Luigi

Met de komst van LEGO Luigi brengt LEGO ook een paar andere sets uit. Twee daarvan heb ik zelf kunnen gebruiken. Ten eerste heb je de Bowser Airship. Dat is de grote nieuwe uitbreiding die is uitgebracht. Het geeft je de mogelijkheid om een klassiek element uit de Super Mario-reeks na te spelen. Het is het bekende luchtschip die geldt als een baasgevecht. Het toffe aan het schip is dat je hem groter en kleiner kunt maken. Daarnaast zijn er verschillende elementen om mee te spelen en uitdagingen om te voltooien. Het is echt een toffe toevoeging aan de catalogus. Daarnaast heb je ook zoiets als de Lakitu Sky World Expansion, waarmee je ook weer nieuwe uitdagingen kunt beleven.

Deze set is top! (Afbeelding: LEGO)

Creatief met andere LEGO en materialen

Naast de mogelijkheid om gebruik te maken verschillende sets, is het ook mogelijk om in LEGO Luigi en Mario gebruik te maken van de rest van de LEGO die je in bezit hebt. Door gewoon wat blokjes aan elkaar te zetten, bouw je je eigen levels. En Luigi die er dan overheen loopt. Hij herkent dan de kleuren van de blokjes en dat geeft dan feedback aan het personage mee. Op deze manier is het bouwen van levels net zo leuk als het spelen er mee.

LEGO Luigi
Er is van alles te bouwen (Afbeelding: LEGO)

Even wachten

Het gekke aan deze review van LEGO Luigi en de verschillende sets, is dat er een groot tijdsverschil zitten tussen het moment dat ik er over mag schrijven en wanneer het geheel uitkomt. Want pas op 1 augustus kun je de nieuwe sets in huishalen. De startersset kost daarbij 59,99 euro, terwijl het dikke luchtschip van Bowser je 99,99 euro gaat kosten. Het is dus niet goedkoop, maar dat is eigenlijk een standaardverhaal bij LEGO.

Op 1 august kun je het halen (Afbeelding: LEGO)

Wil je weten wat we destijds vonden van LEGO Mario? Lees dan hier onze review.

[INTERVIEW] Jonathan Bennink over LEGO Super Mario: ‘We willen creativiteit stimuleren’