Love, Death + Robots Review: beste Netflix Original ooit?

Tech Mark Hofman 19 mrt 2019

Wat gebeurt er als een gigantisch bedrijf als Netflix een zak geld op tafel zet bij verschillende talentvolle animatiestudio’s met slechts één simpele opdracht? Dan krijg je een Netflix Original zoals je nooit eerder zag in de vorm van Love, Death + Robots. En als we zeggen dat dit iets is wat je nog nooit eerder zag, dan bedoelen we dat ook echt. Hebben we hier te maken met een van de beste Originals sinds de komst van de streamingdienst?

Goed idee, geweldige uitwerking

Het concept van Love, Death + Robots is geniaal en dat komt voornamelijk door de manier waarop deze serie is ontstaan. Netflix heeft verschillende, talentvolle, animatie-studios voorzien van een redelijk zak geld. Daarbij kregen ze de meest simpele briefing ooit: “maak een animatie over Love, Death of Robots. Alles mag, alles kan, als het maar geanimeerd is!” Een geweldige idee dat nog veel beter uit lijkt te pakken dan we van te voren hadden gedroomd.

Het eerste seizoen van Love, Death + Robots bestaat uit 18 aflevering, waarvan de duur per aflevering varieert tussen de 8 en 16 minuten. Dat is bijzonder kort voor een platform als Netflix en het werkt als een tiet! Waar afleveringen gemiddelde rond de veertig minuten duren op het platform, met aanzienlijke spanningsbogen, weet elke aflevering van deze serie gewoon gemiddeld zo’n 12 minuten door te razen. Geen opbouw, geen afbouw: gewoon keihard knallen. Iets waar ik zonder twijfel aan moest wennen bij de eerste drie afleveringen, maar ik onbewust misschien wel het meer ging waarderen dan ik ooit had gedacht.

Love Death Robots Netflix Review

En dat is iets wat ervoor zorgt dat de verschillende stijlen, die ook oprecht per aflevering extreem anders zijn, hun werk perfect weten te doen. Het idee om verschillende studios aan een project te laten weten is zonder twijfel een goed idee, maar de uitwerking is simpelweg geweldig.

Verschillende stijlen maken het af

Nu snappen we dat, wanneer je dit zo leest, je niet heel enthousiast wordt bij het idee van LDR. Een seizoen met allemaal uiterst korte afleveringen, die allemaal een compleet ander verhaal vertellen in een compleet andere stijl. Hoe vet kan dit nu zijn?

Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik, na het zien van de uiterst intense trailer, niet heel hyped was over de verschillende stijlen. Na het zien van het hele eerste seizoen moet ik die mening toch echt bijschaven en melden dat de verschillende stijlen misschien wel precies datgeen is wat deze Netflix Original geweldig maakt. Of het nu gaat om een 3D animatie, een getekende animatie of een combinatie van die twee: het is uiterst vet gedaan. Steker nog: er is in de 18 afleveringen geen enkele aflevering geweest waarbij de animatie me tegenviel.

Love Death Robots Netflix Review

Nadat je de eerste paar minuten onder de indruk bent van de stijl wordt je al snel door de korte spanningsbogen en de meest bizarre verhalen (om spoilers te voorkomen gaan we daar niet op in) op het puntje van je stoel gehouden. Je zou dus kunnen zeggen dat het concept en het verhaal heel veel goeds weten te doen, maar dat het vooral de animaties zijn die deze serie weten te maken.

Beste Netflix Original ooit?

Een collega van me hoorde ik gister roepen: “dit is misschien wel een van de beste Netflix Originals ooit gemaakt”. Nu roep ik dit soort dingen niet snel en ik heb ook zeker even over zijn uitspraak na moeten denken, maar ik denk toch echt dat ik hem gelijk moet geven. Love, Death + Robots is een frisse wind in het landschap van Netflix. Afleveringen die kort en krachtig zijn, unieke stijlen en animaties die alles behalve voor kinderen zijn.

Love Death Robots Netflix Review

Normaal gesproken zou ik zeggen “je moet van dit soort content houden”, maar ik denk dat elke volwassene LDR wel zou kunnen waarderen. Al moet ik je wel waarschuwen dat je jouw mindset even compleet moet omschakelen. Kortom: de eerste drie afleveringen is het aanpassen geblazen, maar daarna voel jij je helemaal thuis.

Love, Death + Robots een must-see? Zonder enige twijfel!