Metacritic voorkomt dat gebruikers snel games kunnen ‘review-bomben’

Games Jelle van Es 20 jul 2020
Leestijd: 2 minuten

Elke keer wanneer er een grote game uitkomt, dan zorgt dat er voor dat internet-trollen naar Metacritic afreizen om daar games te voorzien van lage scores. Waarom men dat doet, dat snap ik niet, maar vaak komt het er op neer dat mensen het leuk vinden om games van lage cijfers te voorzien.

Een goed voorbeeld van een zogenaamde Metacritic review-bom is The Last of Us: Part II. De game heeft een gemiddelde review-score van 9,4. Maar de user-score is momenteel 5,5. En dat begon al voordat de game uitkwam.

Metacritic gaat user-reviews beperken

Nu is het goed dat er verschillende meningen over een game zijn. En je kunt The Last of Us: Part II niet tof vinden, omdat er een bepaalde herhaling in de gameplay zit. Maar vaak worden games vooraf al voorzien van lage scores, dus voordat de game uit is. In het geval van The Last of Us: Part II had dat vooral te maken met het feit dat het hoofdpersonage in de game een lesbische relatie heeft. En daar is Metacritic nu klaar mee.

Metacritic
Voorbeeld van Metacritic van wanneer je een user-review kunt plaatsen (Afbeelding: The Verge)

Gebruikers kunnen op Metacritic nog altijd hun user-reviews achter laten. Maar het verschil zit hem in het feit dat dat pas kan nadat de game uit is. En dan kan het eigenlijk nog niet op het moment dat de game verschenen is. Voortaan zit er 36 uur tussen de releasedatum van de game en het moment dat de user-reviews kunnen verschijnen. Op die manier zullen gamers dus voortaan in eerste instantie enkel naar de reviews van de critici kunnen kijken voordat er zoiets als user-scores verschijnt.

User-scores zijn vaak toxic

Het probleem met de user-scores op onder andere Metacritic, is dat ze toxic of giftig zijn. Bij de eerste paar reviews die je ziet, zie je voornamelijk nullen. Nogmaals, je kunt een game niet tof vinden, maar als je besluit om een user-review te gebruiken om een topgame een nul te geven, dan ben je gewoon bezig om het werk van iemand doelbewust onderuit te halen.