Monster Hunter Rise is de nieuwe must-have op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 24 mrt 2021

Nintendo is een bedrijf dat het zo anders doet dan bijvoorbeeld Microsoft en Sony. Er zijn onderaan de streep minder games op de Nintendo Switch beschikbaar. En je mist natuurlijk een paar grote titels. Maar het Japanse bedrijf weet het elk jaar voor elkaar te krijgen om om de zoveel maanden een absolute must-have op de markt te brengen. Deze keer hebben ze Capcom zo ver gekregen om Monster Hunter Rise exclusief op de spelcomputer uit te brengen.

Monster Hunter Rise kun je zien als het vervolg op Monster Hunter World, wat op zijn beurt weer de eerste game in de reeks was die wereldwijd aansloeg. Met die game werd er een soepeler vechtsysteem geïntroduceerd en had je geen laadtijden wanneer je tussen subgebieden reisde. Rise doet dat dus ook en heeft het voordeel dat je het dankzij de Switch altijd en overal kan spelen. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Monster Hunter Rise Review

1. Variatie in de verschillende monsters

In Monster Hunter Rise valt veel te doen. Toch komt het er meestal op neer dat je op jacht gaat en uiteindelijk een bepaald monster probeert af te maken. De variatie daarin is erg goed. De ene keer vecht je tegen een soort vogel-achtig wezen die je wellicht kent van World, terwijl je de keer daarop juist tegen een spin-achtig monsters knokt. Natuurlijk zijn er ook nog wat draak-achtigen, waardoor je telkens weer het idee hebt gebruik te moeten maken van andere tactieken.

Monster Hunter Rise Nintendo Switch
Vele verschillende monsters (Afbeelding: Capcom)

2. Veel wapens om mee aan de slag te gaan

En gelukkig zijn de mogelijkheden om je eigen speelstijl te vinden uitgebreid. Er zijn in totaal 14 verschillende soorten wapens, die allemaal net wat anders spelen. Het is leuk om daar tussen te wisselen. De ene keer is het fijn om met je Longsword er lomp op los te hakken, terwijl je de keer daarop juist de Dual Blades verkiest, die net wat sneller zijn. Ik denk niet dat je ze allemaal zult waarderen, maar ik weet zeker dat er voor iedereen wel iets bij zit.

3. De constante drang om beter te worden in Monster Hunter Rise

Het is een oud principe die al jaren werkt in games: je wilt ook in Monster Hunter Rise telkens beter worden. Daarvoor doe je verschillende missies aan, waarbij je loot scoort. Die is vervolgens weer te gebruiken om verbeterde wapensoorten of armor van te maken. Daarmee doe je de volgende keer dat je op pad gaat meer damage of kun je juist klappen opvangen. Wanneer je dan online met vrienden gaat spelen, wordt het zeker gewaardeerd als jij een waardevolle toevoeging bent aan het team.

Monster Hunter Rise
Telkens beter willen worden (Afbeelding: Capcom)

4. Wirebug maakt de game een stuk flexibeler

De grootste verandering in Monster Hunter Rise is wat mij betreft het platform. Want op de Nintendo Switch heb je nu de mogelijkheid om de game altijd en overal te spelen. Als je puur kijkt naar wat er in de game verandert is (buiten de setting, die wat meer oud-Japans is), dan moet ik de Wirebugs noemen. Daarmee heb je de mogelijkheid om jezelf te lanceren en op hogere platformen te komen. Maar is ook te gebruiken om tijdens een gevecht snel een andere kant op te knallen om op die manier een aanval te ontwijken. En dan heb je nog de mogelijkheid om met deze techniek op de rug van een monster te springen en die even voor je te laten vechten. Of hem juist met volle vaart tegen een muur op laten knallen voor extra veel schade. Hierdoor is de game nog net wat sneller qua gameplay dan Monster Hunter World was en dat is een fijne bijkomstigheid.

5. Visueel dik in orde

Het laatste sterke punt dat ik naar voren wil halen bij Monster Hunter Rise is dat de game er goed uit ziet. En daar had ik eerlijk gezegd niet op gerekend. De Nintendo Switch is toch net wat minder krachtig dan de PlayStation 4 of Xbox One. Maar ondanks dat, doet de game niet onder aan World. Daarnaast blijkt ook de framerate van de game dik in orde te zijn. Op die manier staat er dus eigenlijk niks in de weg om te genieten van hetgeen dat de game biedt.

Ziet er goed uit (Afbeelding: Capcom)

6. Lastig om in te komen

Toch is Monster Hunter Rise niet een game die voor iedereen geschikt is. Het is een titel met heel veel diepgang en mogelijkheden. Zeker aan het begin zie je door de bomen het bos niet en is het lastig om alle verschillende technieken te leren. Het is dan ook verstandig om te accepteren dat je soms fouten maakt en dingen anders doet dan anderen. Gelukkig is de kans groot dat straks na de release er heel wat video’s verschijnen met guides en how to’s, maar zonder al die kennis vond ik het zeker aan het begin wel lastig om precies door te hebben hoe ik een bepaalde quest moest voltooien of hoe ik een bepaald beest het beste kon verslaan.

Aan het begin lastig (Afbeelding: Capcom)

Monster Hunter Rise is vanaf 26 maart te spelen en verschijnt dan exclusief op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Monster Hunter World Review: game waar je lang mee los kunt gaan