NBA 2K22: subtiele driepunter of spectaculaire slamdunk?

Games Jelle van Es 27 sep 2021
Leestijd: 5 minuten

Elk jaar zie ik aan het einde van het jaar een overzicht met games die ik het meest heb gespeeld dat jaar. De NBA 2K-serie is daarbij de game die ik elk jaar het meest speel. NBA 2K22 is nu eventjes uit en tot nu toe heb ik ook daar alweer heel wat uren in gestopt. In vergelijking met vorig jaar heb ik er veel plezier mee.

Er zijn twee manieren om naar NBA 2K22 te kijken. Als je kritisch bent, dan zou je kunnen stellen dat er niet al te veel is veranderd ten op zichte van vorig jaar. Maar dat komt voor een groot gedeelte door het feit dat de game al een paar jaar op dezelfde volle manier is verpakt en de gameplay al een paar jaar erg goed is. Wat dat betreft is dit nieuwste deel andermaal een kleine verbetering. Maar dat is voor mij genoeg om er toch weer helemaal in op te gaan. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

NBA 2K22 review

Ziet er uitstekend uit

Dit is iets dat elk jaar wel geldt voor de reeks en ook bij NBA 2K22 is het het geval: de game ziet er heerlijk uit. Natuurlijk heb je als ontwikkelaar het voordeel dat er maar 10 spelers tegelijkertijd op het veld staan en je in totaal maar iets van 100 spelers in de game hoeft na te maken. En veel van die spelers zien er hetzelfde uit als vorig jaar. Dus dan kun je het maximale eruit halen. Maar toch: de animaties, het publiek, de herhalingen, de gezichtsuitdrukkingen en de manier waarop er gejuicht wordt: het klopt gewoon. Ook het commentaar is goed, ook al is het voor een groot gedeelte hetzelfde als vorig jaar.

MyTeam is dit jaar ijzersterk

De meeste uren heb ik tot nu toe in MyTeam doorgebracht. Het is zeg maar de Ultimate Team-modus van NBA 2K22. Daarin heb je de mogelijkheid om je droomteam samen te stellen met spelers uit de hedendaagse NBA en het verleden. In Nederland heb je dit jaar andermaal geen toegang tot de Auction House, dat via een omweg met VPN wel nog is te bereiken. Daardoor is het iets moeilijker om het perfecte team te maken. Gelukkig heb je dit jaar meer mogelijkheden om via andere wegen goede spelers binnen te halen en op die manier je team te verbeteren. Daarnaast heb je de Draft-modus. Daarmee krijg je een paar kaarten toegewezen waarmee je je team opbouwt en neem je het online op tegen anderen. Het voordeel daarvan is dat de balans er altijd wel is, aangezien iedereen ongeveer dezelfde soort spelers heeft. Tel daar de andere modi bij op die terugkomen en je hebt een modus om weken tot maanden te spelen.

Verzamel onderdelen voor Luka (Afbeelding: 2K Games)

MyCareer heeft juiste veranderingen doorgemaakt

De andere modus die ik veel speel is de MyCareer-modus. Hierin maak je je eigen speler aan en begin je aan je carriere in de NBA. De laatste jaren kreeg je daarbij een verhaal voorgeschoteld. Maar die was niet altijd even sterk. In NBA 2K22 heeft de ontwikkelaar besloten dat het draait om het leven in de stad. Het is een grote open wereld waar van alles is te doen. In de modus kun je naast de wedstrijden in de NBA van alles in de stad doen. Aan het begin zie je door de bomen het bos bijna niet meer van wat je allemaal kunt doen, maar gaandeweg leer je de stad kennen en begrijp je wat je er allemaal kunt doen. En dan kun je er veel tijd in kwijt.

NBA 2K22
De grote stad om te verkennen (Afbeelding: 2K Games)

Gameplay is strak in NBA 2K22

En wanneer je dan daadwerkelijk gaat spelen met NBA 2K22, dan is de gameplay gewoon heel erg strak. De game speelt wat mij betreft een stuk beter dan zijn voorganger. Daar had ik soms echt de grootste moeite om op een hoge moeilijkheidsgraad een driepunter te scoren. Maar wanneer je nu een beetje tactiek gebruikt en een speler met een goed schot weet vrij te spelen, dan kun je ze veel makkelijker scoren. Tegelijkertijd zie je dat de computergestuurde tegenstander zich sneller aanpast. Als je telkens hetzelfde trucje wil gebruiken, dan merk je dat hij dat doorkrijgt en erop gaat anticiperen. Op dat moment moet je dan weer iets anders verzinnen.

Lekker potje ballen (Afbeelding: 2K Games)

Servers hebben het zwaar

Ik heb zoals gezegd veel lol met NBA 2K22. Toch is er één punt dat me echt heel erg irriteert: de servers van de game werken niet naar behoren. Met name in de MyCareer-modus merk je dat de servers het echt zwaar hebben. Het duurt soms een tijdje voordat je een gebouw kan betreden. Of dat je ergens naar toe wil gaan om daar met iemand te spreken om zo een quest te activeren, maar dat deze persoon echt nog ingeladen moet worden en je niks kunt doen. Ook in MyTeam zijn er bij de release van nieuwe pakjes kaarten echt problemen met de servers en is het moeilijk een stabiel potje te vinden. Daarnaast wil de game heel erg graag dat je geld uitgeeft. Het hoeft niet en zonder het kom je een heel eind, maar dan duurt het allemaal wel een tijd voordat je op een bepaald punt komt.

NBA 2K22
Wanneer er nieuwe kaarten uitkomen, hebben de servers het zwaar (Afbeelding: 2K Games)

NBA 2K22 is nu beschikbaar op zo’n beetje elk platform. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.