Duurste Netflix-film ooit wordt compleet afgemaakt door recensenten

Films & Series Jeroen Kraak 15 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Red Notice is de duurste Netflix-film die ooit is gemaakt. Toch lijkt dat niet een garantie voor succes te zijn als we de recensenten moeten geloven.

De release van Red Notice ging niet zoals gepland. De film had eigenlijk moeten verschijnen in de bioscopen voordat het op een streamingdienst zou verschijnen. Corona gooide echter roet in het eten. De makers besloten daarop om het maar aan Netflix te verkopen, wat daarmee de duurste film ooit voor de streamingdienst was. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen bij fans en recensenten. Die lijkt de film echter niet waar te maken.

Red Notice gemaakt voor een enorm bedrag

Red Notice kent een echte sterrencast. De hoofdrollen zijn voor niemand minder dan Dwayne ‘The Rock’ Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot. Netflix beschrijft zelf de film als volgt: “Naar aanleiding van een Red Notice van Interpol, een wereldwijde waarschuwing om ‘s werelds meest gezochte personen op te sporen, wordt FBI top-profiler John Hartley (Dwayne Johnson) op de zaak gezet.

Zijn grootschalige zoektocht brengt hem bij een gewaagde overval waar hij verplicht moet samenwerken met ‘s werelds beste kunstdief Nolan Booth (Ryan Reynolds) om gezamenlijk de meest gezochte kunstdief ter wereld, “The Bishop” (Gal Gadot), op te pakken. Hun daaropvolgende turbulente trip volgt het trio over de hele wereld, van de dansvloer naar een afgelegen gevangenis, tot diep in de jungle. Maar de allergrootste uitdaging is wel dat ze constant met elkaar opgescheept zitten.”

Recensenten maken de Netflix-film compleet af

De cast en het verhaal klinkt veelbelovend, maar dat is volgens de recensenten niet zo. Op Rotten Tomatoes scoort de serie na 120 reviews een percentage van 38 procent. Bij het publiek doet de Netflix-titel het op site beter met een score van 92 procent. De metascore van de recensies is slechts 37. De reacties op IMDb zijn echter ook gemengd. Daar scoort de film een 6,5 wat natuurlijk mager is voor een titel met een enorm budget. In totaal is dat5 200 miljoen, wat qua bedrag bijvoorbeeld gelijk is aan Jungle Cruise.

The Witcher seizoen 2: Netflix bedient fans net iets beter

De meest schokkende score van Red Notice is te vinden bij Polygon. De site geeft de film een 0. “Wat Red Notice wel bewijst, is dat Netflix erg goed is in het uitgeven van veel geld aan het goud van een dwaas.” Volgens de site is de film goedkoop, lomp en saai. Daar is Vanity Fair het mee eens: “Red Notice is slap en saai en doet meer om de tekortkomingen van elk van zijn grote idolen te demonstreren dan om hun betaalbare charisma te benadrukken.”