New Pokémon Snap: plaatje van een game op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 29 apr 2021

Met New Pokémon Snap heeft Nintendo een oude game uit het vet gehaald. De game is gebaseerd op de titel die vele jaren geleden op de Nintendo 64 uit is gekomen. Een game die ik destijds één keer bij een vriend heb gespeeld en er toen maar weinig aan vond. Dat is heel anders met deze versie op de Nintendo Switch. Want dit is een game die je vaak kunt spelen.

In New Pokémon Snap reis je af naar de Lental Region, dat bestaat uit een aantal verschillende eilanden. De speler krijgt van Professor Mirror de opdracht om een nieuwe Photodex op te bouwen van de diverse Pokémon die in de regio zijn te vinden. Er zijn er iets van 200, waarbij het fotograferen van de Pokémon slechts de eerste stap is. Want een goede fotograaf wil natuurlijk het perfecte plaatje schieten. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen tijdens het spelen van deze heerlijke game op de Nintendo Switch.

New Pokémon Snap Review

1. Het is heerlijk om Pokémon op de foto te zetten

New Pokémon Snap is een game die dus draait om het fotograferen van Pokémon. Daarvoor stap je in een speciaal karretje en leg je een vaste route af. De eerste keer dat je de route aflegt, dan zijn er heel wat Pokémon die je ziet en snel op de gevoelige plaat legt. Maar bij de tweede keer dat je dezelfde route aflegt, zul je al merken dat je tijdens de eerste rit heel wat dingen hebt gemist. En zo leg je routes meerdere keren af om op die manier alle Pokémon in dat gebied te fotograferen.

New Pokémon Snap
Bekende Pokémon (Afbeelding: Nintendo)

2. Constant op zoek naar het perfecte plaatje in New Pokémon Snap

Daarbij is het dus ook zaak om de foto zo goed mogelijk te maken. Daarbij heb je een scoresysteem van één tot en met vier sterren. Het is de bedoeling dat je in de catalogus uiteindelijk elke ster pakt. Dus de ene keer lever je een foto in waarop niet veel gebeurt en heb je een foto met één ster. Terwijl je de keer daarop dezelfde Pokémon een actie ziet maken en precies op dat moment de foto maakt. Dan heb je je foto van vier sterren te pakken. Elke ingeleverde foto levert bovendien XP op, waarmee je in dat gebied in level omhoog gaat en daarmee nieuwe omgevingen vrijspeelt. Daarnaast krijg je te maken met verzoekjes van de professor of zijn assistenten om een Pokémon op een bepaalde manier te fotograferen. Dat geeft je bovendien een goede hint van wat je in de verschillende omgevingen kunt verwachten.

Hier krijg je een goede score voor (Afbeelding: Nintendo)

3. Het is heerlijk relaxt om te spelen

Het mooie van New Pokémon Snap is de relaxtheid waarmee je de game speelt. Uiteraard is het fijn om goede foto’s te maken en uiteindelijk nieuwe gebieden vrij te spelen, maar ik had minstens zoveel lol met de herhalingsfactor die in de game is te vinden. Het is echt een game waarbij je lekker achterover gaat zitten en geniet van alles dat op je afkomt. Lukt het je in een rit niet om een Pokémon op een bepaalde manier te fotograferen? Dan probeer je het daarna gewoon zonder probleem nogmaals.

Het begin van de route (Afbeelding: Nintendo)

4. New Pokémon Snap ziet er goed uit

Koop je een game als Pokémon Snap voor de graphics? Dat denk ik niet. Maar wanneer je het dan speelt en door de verschillende omgevingen vliegt, is het wel zo fijn dat de verschillende Pokémon en de locaties er top uit zien. Er wordt gebruik gemaakt van heerlijke felle kleuren en de diverse Pokémon die in het wild voorkomen zijn voorzien van genoeg fijne details. Dat nodigt uit om de game keer op keer te blijven spelen. Zeker wanneer je in de nacht speelt en gebruik maakt van de mogelijkheid om Pokémon op te lichten met een speciale bloem ziet de game er strak uit en is het een feestje om te spelen.

Vrolijke kleuren (Afbeelding: Nintendo)

5. Soms moet je wel heel vaak hetzelfde doen om verder te komen

Ondanks dat ik er geen problemen mee hebt om levels voor een tweede of derde keer te spelen, zit er wel een soort van voortgangscap op New Pokémon Snap. Om verder te komen moet je soms een beetje geluk hebben met het maken van een prachtige foto en daarbij behorende XP om in level te stijgen en verder te komen. Daardoor is de herhalingsfactor in de game wat mij betreft net iets te hoog. Het was fijner geweest als je gewoon sneller nieuwe gebieden kon vrijspelen en daar dan op je gemak je ding kon gaan doen.

Pikachu! (Afbeelding: Nintendo)

Pokémon Snap is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Pokémon Go viert release van nieuwe game met speciaal event