Deze bestaande elektrische auto’s hebben binnenkort een actieradius van 1000 kilometer

Elektrische auto's Jeroen Kraak 18 dec 2023
Leestijd: 2 minuten

Een van de redenen waarom veel mensen nog niet overstappen op een elektrische auto is een beperkte actieradius. Deze nieuwe elektrische auto’s van Nio laten zien dat je daar niet meer over hoeft te twijfelen.

Nio timmert hard aan de weg in Nederland. Het Chinese merk staat bekend om de bijzondere manier van opladen van een elektrische auto. Via speciale laadstations kunnen de batterijen van de auto binnen een aantal minuten worden vervangen, waardoor je niet lang hoeft te wachten.

Een leuke feature, maar het merk hoopt vooral indruk te maken met de capaciteiten van hun elektrische auto’s. Nio produceert een batterij waardoor de actieradius van de EV op zo’n 1.040 kilometer ligt. NIO-CEO William Li ging met een prototype van de ET7 de weg op en livestreamde dit 14 uur lang.

De elektrische auto met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer

Tijdens de test was het weer tussen de -2 en 12 graden Celsius. Daarnaast was de snelheid beperkt tot 90 kilometer per uur, en de gemiddelde snelheid was 83,9 kilometer. De CEO reed semi-autonoom, de functie die Navigate-on-Pilot+-modus wordt genoemd.

De nieuwe batterij van Nio is een zogenaamde semi-solid-state-accu met een capaciteit van 150 kWh. Deze batterij kan in alle huidige modellen van het merk worden ingebouwd. Je hoeft er dus geen nieuwe auto voor te kopen.

Deze bestaande elektrische auto's hebben binnenkort een actieradius van 1000 kilometer
De Nio EL6 (Afbeelding: Nio)

Een semi-solid-state batterij voor een elektrische auto maakt gebruik van gel-, klei- of harselektrolyten, waardoor een grotere energiedichtheid en brandweer wordt gecreëerd dan de huidige batterijen. Dat zorgt ervoor dat er meer energie kan worden opgeslagen. Dit is overigens slechts een tussenstap, want de dichtheid van dit soort batterijen moet nog veel beter kunnen.

(Nog) niet te koop bij Nio

Het bedrijf brengt deze batterij alleen op de markt als lease-model. Het is dus niet mogelijk om de accu te kopen. Eerder liet het bedrijf weten dat de 150 kWh-batterij los ongeveer 42.000 dollar zou kosten. Een bedrag waarmee je dus zelf nog een elektrische auto zou kunnen kopen.

Of deze batterij naar Nederland komt, is nog even wachten. Het bedrijf verwacht dat de accu voor de elektrische auto ergens in april in massaproductie gaat.

Is de goedkope elektrische auto van Volkswagen en Renault te mooi om waar te zijn?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen