Sam Dille
Sam Dille Popsci 28 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Pijn in je onderrug? Dit is volgens wetenschappers de beste remedie

Rugpijn is een van de meest voorkomende gezondheidsproblemen. Tachtig procent van de bevolking heeft er minstens één keer in hun leven last van. Het verhelpen van deze klachten is allesbehalve makkelijk. Want wat maakt een behandelingen nou eigenlijk effectief?

Fysiotherapeuten schrijven vaak oefeningen voor zoals stretchen om rugpijn te verlichten. Regelmatig stretchen zorgt ervoor dat de spieren ontspannen en de druk hierop geleidelijk afneemt. Pijnverlichtend is de oefening dus zeker, maar of het ook op lange termijn pijn vermindert wordt door veel wetenschappers in twijfel getrokken. Onderzoekers aan de Laval University zochten uit wat nou écht de effecten zijn van stretchen.

Zorgt stretchen voor minder rugpijn?

Voor de studie volgden de wetenschappers 22 gezonde volwassenen zonder rugpijn. Elke deelnemer werd gevraagd om de spieren in de onderrug te stretchen. Ze gingen vervolgens verder met het stretchen van de spieren in de onderarm. De respondenten moesten elke stretch drie minuten vast houden.

Stretchen
Tijd om te stretchen. (Afbeelding: Unsplash)

Voor en na elke oefening meten de onderzoekers pijngevoeligheidsdrempel in beide spieren. Bij beide oefeningen hadden de deelnemers een hogere halte van pijngevoeligheid. Met andere woorden: na de rekoefeningen, moesten de wetenschappers meer druk uitoefenen voordat de deelnemers rugpijn voelden.

Deze oefening is ook effectief

Stretchen is niet de enige type oefening die zorgt voor een hogere pijngrens. Verschillende studies hebben aangetoond dat aerobic-oefeningen hetzelfde effect hebben. Deze vorm van lichaamsbeweging kreeg meer aandacht van de wetenschap dan stretchen. We weten dus een stuk meer over de effecten van aerobics. Het is bijvoorbeeld bewezen dat inspanning van spieren de activering van opioïde en endocannabinoïde stimuleert. Beide zijn stoffen in ons lichaam die ons helpen bij het beheersen van rugpijn.

Aerobics tegen rugpijn
In actie! (Afbeelding: Unsplash)

Stretchen is geen wondermiddel tegen rugpijn

Stretchoefeningen helpen niet bij iedereen die last heeft van pijntjes. Aanhoudende rugpijn is namelijk vaak multifactorieel. Dit betekent dat er meerdere omstandigheden zijn die de pijn veroorzaken. Een fysiotherapeut is in dit soort gevallen de enige die verantwoord advies kan geven. Stretchen is slechts een nuttig hulpmiddel om je gezondheidstoestand te verbeteren.

Wat wel effectief is, maar dan voor een gezond hart, is avocado. Wetenschappers beweren dat de groene vrucht zorgt voor een 22 procent lagere kans op hart- en vaatziekten. Hoe dat precies zit leggen we je uit in dit artikel!

Last van negatieve gevoelens? Dit zou zomaar de oplossing kunnen zijn

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Pijn in je onderrug? Dit is volgens wetenschappers de beste remedie
Sluiten