Resident Evil Village: nachtmerrie of een droomgame?

Games Jelle van Es 5 mei 2021

Dit gamejaar is tot nu toe nog niet echt losgebrand. Dankzij de problemen rondom corona zie je dat game-ontwikkelaars langer bezig zijn met hun games. Daardoor worden diverse titels uitgesteld. Gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen op die regel. Zo verschijnt Resident Evil Village deze week zonder problemen. En daarmee heb je gelijk één van de betere games van dit jaar te pakken.

Resident Evil Village speelt zich af na de gebeurtenissen van Resident Evil VII. Andermaal ga je aan de slag met Ethan Winters, die na de nachtmerrie in Louisiana een nieuw leven probeert op te bouwen met zijn geliefde Mia. Met hulp van Chris Redfield zijn ze overgeplaatst naar Europa, waar ze de ouders zijn geworden van Rose. Maar lang kunnen ze genieten van deze rust. Binnen de kortste keren gaat het mis en moet Ethan op zoek gaan naar zijn dochter. Daarbij komt hij terecht in een klein dorpje, die al snel wordt aangevallen door een soort weerwolf-achtige wezens. En vanaf dat moment begint er eigenlijk een nieuwe nachtmerrie, die van het begin tot en met het eind enorm leuk is om te spelen. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Resident Evil Village Review

1. Een boeiende setting

De beste game uit de reeks is zonder twijfel Resident Evil 4. En de opening van Resident Evil Village is een redelijke ode aan die game. Het dorpje waarin je begint doet me echt denken aan de opening van die klassieke game. Zo heb je eigenlijk te weinig wapens en kogels om de eerste golf aan aanvallen te overleven en moet je vooral tijd rekken, voordat je veiligheid vindt. En na die opening wordt de game eigenlijk alleen maar beter. Er zijn vier verschillende duidelijke bazen, die stuk voor stuk in een apart gedeelte wonen en die jij moet opzoeken om te verslaan. Daarbij begin je in het kasteel van de lange dame Lady Dimetrescu, wat een typische Resident Evil-setting is en waarbij je diverse puzzels voorgeschoteld krijgt. Maar ook de andere omgevingen zijn dik de moeite waard.

Resident Evil Village
Een niet heel vredig dorpje (Afbeelding: Capcom)

2. RPG-elementen zijn tof in Resident Evil Village

In de meeste omgevingen krijg je te maken met diverse vijanden. Deze kun je verslaan, maar dat kost je dan vaak wel je kogels. Gelukkig laat een verslagen vijand vaak loot achter in de vorm van geld, bepaalde voorwerpen en munitie. Met de laatste kun je weer nieuwe vijanden verslaan, terwijl je de eerste twee gebruikt bij de merchant in de game. Deze Duke is op verschillende plekken te vinden en elke keer als je hem tegenkomt is dat een goed moment. De voorwerpen verkoop je daar en met het geld kun je dan weer nieuwe wapens kopen, recepten leren om tijdens je avontuur munitie te maken, bestaande wapens upgraden, je inventaris vergroten of met gevonden voedsel gerechten koken, waarmee je permanente bonussen vrijspeelt. Op die manier heb je constant het gevoel dat je sterker wordt en ben je klaar om het op te nemen tegen de sterkere vijanden in de game.

Resident Evil Village
Versla deze voor een flinke bonus (Afbeelding: Capcom)

3. Creepy zonder bizar eng te zijn

Resident Evil Village is een horror-game, maar je zult je niet helemaal kapot schrikken. En dat is maar goed ook, want ik ben vaak niet zo blij met echte enge horrorgames. Tegelijkertijd heeft de game wel een lekkere creepy sfeer. Je komt op bepaalde plekken terecht die echt heel erg naar zijn en meer dan eens voel je de spanning van een vijand die dicht in de buurt is, maar waarvan je niet precies weet wanneer je de confrontatie aan moet gaan. En op dat soort momenten is de game echt op zijn best.

Resident Evil Village
Deze dame wil je niet tegenover je hebben! (Afbeelding: Capcom)

4. Visueel dik in orde

Ik heb Resident Evil Village voor het grootste gedeelte gespeeld op de PlayStation 4 Pro. Deze had ik mee op vakantie en zodoende kon ik daar de game spelen. Op die spelcomputer ziet de game er echt heel erg goed uit en loopt alles heerlijk soepel. De PlayStation 5-versie is zelfs nog een tikkeltje beter met een hogere framerate, kortere laadtijden (die overigens al nauwelijks aanwezig zijn) en betere graphics. Het is echt een lust voor het oog!

Veel sfeer in de game (Afbeelding: Capcom)

5. Constant op zoek naar voorwerpen

En je zult ook echt de tijd nemen om van de omgeving te genieten. Resident Evil Village is zo’n typische game waarbij je constant op zoek bent naar voorwerpen, waardoor je kamers volledig uitpluist. Op de map zie je gelukkig dan wel wanneer je in een bepaalde kamer of huis alle voorwerpen hebt weten te scoren en dan kun je met een gerust hart verder gaan. Bovendien haal je daar veel voldoening uit. En dan heb je natuurlijk nog de verschillende documenten die je op plekken vindt, die een deel van het achtergrondverhaal vertellen.

Resident Evil Village
Verkoop je spullen bij de Duke (Afbeelding: Capcom)

6. Wel weer wat backtracken

Toch had ik met Resident Evil Village wel weer te maken met een oud probleem in de reeks. Want ook in dit deel moet je regelmatig weer backtracken. Dat betekent dat je bepaalde stukken terug moet gaan om terug te keren op een bepaalde plek, waar je met een sleutel nu wel door een deur kan. Het is zeker niet zo vaak als bij de Resident Evil 3 Remake en vaak kun je door terug te keren op plekken weer bepaalde voorwerpen scoren, waardoor je ook beloond wordt voor je moeite, maar liever had ik constant een gevoel van voortgang gehad.

Was je hier al eens geweest? (Afbeelding: Capcom)

Resident Evil Village is vanaf 7 mei te koop en beschikbaar op zo’n beetje elk platform. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

[REVIEW] Resident Evil 3 Remake: Klassieker in een nieuw jasje