[REVIEW] Astro’s Playroom: een ode aan de PlayStation-geschiedenis

Games Jelle van Es 6 nov 2020

Onlangs schreef ik al iets over Astro’s Playroom met betrekking op de mogelijkheden die de Dualsense-controller brengt. Maar het is natuurlijk meer dan een game die de PS5-controller toont. Het is ook een vrolijke platformgame die een ode brengt aan de rijke PlayStation-geschiedenis.

En weet je wat het mooie is van Astro’s Playroom? Je krijgt hem gratis bij aanschaf van de PlayStation 5. Zodoende kun je vanaf dag één aan de slag met de game. Meestal is zo’n gratis game niet echt de moeite waard, maar gelukkig is dit een uitzondering op de regel. Dit zijn de punten die de game interessant maken.

Spelen met de controller in Astro’s Playroom

De belangrijkste reden om enthousiast te worden van Astro’s Playroom zit hem in de DualSense-controller en hoe de game je leert daarmee om te gaan. Natuurlijk snap je hoe een controller werkt, maar door simpele trucjes er in te verwerken begrijp je wat de mogelijkheden zijn en zie je dat dit element echt next-gen is. Het is serieus een controller-ervaring zoals ik die nooit eerder heb gehad en laat je gelijk fantaseren over wat er in de toekomst nog meer mogelijk is.

Astro's Playroom
Hij komt ook uit de controller (Afbeelding: Sony)

Variatie in de gameplay

Naast het feit dat de game je op een leuke manier kennis laat maken met de uitstekende controller, is Astro’s Playroom ook een zeer aardige platform-game, waarbij je een goede variatie aan gameplay voorgeschoteld krijgt. In het avontuur leer je hoe je op de juiste momenten moet springen en double-jumpen, krijg je te maken met vijanden die je in elkaar moet rammen, zijn er een aantal aardige boss-battles en heb je stukken die helemaal draaien om de mogelijkheden die de controller biedt. Zo heb je stukken waarbij je als een aap moet klimmen en de controller moet kantelen om aan te geven met welke hand je een steen wilt pakken. En op andere stukken verander je in een ruimteschip en moet je de twee boosters met je triggers aandrijven. Het is niet wereldschokkend, maar het werkt wel goed.

Je doet genoeg verschillende dingen (Afbeelding: Sony)

Het verzamelen van PlayStation-accessoires

Naast dat Astro’s Playroom je de mogelijkheid geeft om goed kennis te maken met de nieuwe controller, is het ook een nostalgische reis door de PlayStation-geschiedenis. Je komt verschillende knipogen tegen naar die geschiedenis, zoals badeendjes (die vroeger in techdemo’s gebruikt werden) en de vormen van de vier actieknoppen op diverse locaties. Maar interessanter is dat je tijdens het avontuur diverse artefacten tegenkomt die je toevoegt aan je museum. En wanneer je daar heel wat van hebt verzameld, kun je door dat digitale museum lopen en kom je veel herkenbare dingen tegen. Van een multi-tab voor de PlayStation 1 om met vier spelers FIFA 98 te spelen, naar een GPS-uitbreiding voor navigatie op je PlayStation Portable tot een PlayStation Move-controller.

Veel liefde voor PlayStation (Afbeelding: Sony)

Astro’s Playroom is toegankelijk

Wanneer je kinderen hebt en die kennis wil laten maken met gaming op de PlayStation 5, dan is Astro’s Playroom heel erg handig. De game is enorm toegankelijk en legt stap voor stap uit wat de mogelijkheden zijn die je in de game kunt uitvoeren. Zonder enige uitleg gingen mijn kinderen van acht en tien er mee aan de slag en beiden hebben ze de game los van elkaar uitgespeeld. De jongste had wel wat moeite met de eindbaas, maar gaf niet op en was uiteindelijk heel tevreden.

Een kind kan de was doen (Afbeelding: Sony)

Niet al te lang

Het enige element die verklaart waarom Astro’s Playroom gratis bij je PlayStation 5 zit, is de lengte van de game. Want een beetje gamer speelt hem binnen een ochtendje uit. De verschillende levels kennen qua moeilijkheidsgraad niet heel erg veel uitdaging en de momenten waarop je het moet opnemen tegen een soort van eindbaas zijn ook niet al te spannend te noemen. Wel kun je levels opnieuw spelen om op die manier muntjes te verzamelen en die in wisselen om kans te maken op extra puzzelstukjes of accessoires voor je digitale verzameling. Maar de kans is groter dat je de game gewoon echt even als een opwarmertje er bij pakt en daarna aan de slag gaat met een premium-game.

Astro’s Playroom is vanaf de lancering van de PlayStation 5 beschikbaar. Bij ons is dat dus op 19 november. Wil je meer lezen over de nieuwe spelcomputer? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.