[REVIEW] Marvel’s Spider-Man: Miles Morales: dé PS5-launchgame

Games Jelle van Es 6 nov 2020

Als we kijken naar de lancering van de PlayStation 5, dan is die niet heel erg bijzonder. Er zijn namelijk geen games die je compleet wegblazen, zoals een nieuwe Uncharted of zoiets als een grote shooter. Eigenlijk is alleen Demon’s Souls een game waarvoor je een PS5 koopt, aangezien die exclusief op dat platform komt. Maar ook Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is een goede game om de spelcomputer voor in huis te halen.

Maar dat hoeft niet, want Marvel’s Spider-Man: Miles Morales verschijnt ook op de PlayStation 4. Toch zul je dan een paar toffe dingen missen die wel in de PlayStation 5-versie zitten. Met die versie ben ik aan de slag gegaan, als één van de eerste games die ik op die spelcomputer heb gespeeld. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Visuele verbeteringen zijn fijn in Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Goed, ik heb dus Marvel’s Spider-Man: Miles Morales gespeeld op de PlayStation 5. En die versie kent een paar voordelen. De eerste is dat de game er mooi uit ziet. Als speler heb je daarbij de keuze om de game op 60 frames per seconden te spelen, maar dan kun je niet alle toeters en bellen zoals raytracing aan doen. Doe je dat wel, dan zit de framerate op 30 frames per seconde. Dat is dus minder vloeiend, maar alsnog loopt de game dan heel erg soepel. En eerlijk is eerlijk, raytracing en een 4K resolutie in combinatie met HDR ziet er wel heel erg goed uit. Met name de weerspiegeling die je ziet wanneer je een wolkenkrabber opklimt en jezelf in de ramen ziet, is erg tof om te zien. Maar ook het bezoeken van een nachtmarkt met de kerstsetting en de verschillende lichten vielen me in zeer positieve manier op.

Spider-Man Miles Morales
De game ziet er top uit (Afbeelding: Sony)

Technisch zit het goed in elkaar

Voor welke setting je ook kiest, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales zit technisch goed in elkaar. Tijdens de combat loopt alles zo enorm lekker, laadtijden wanneer je gebruik maakt van fasttravel zijn er bijna niet, wat het echt een stuk aantrekkelijker maakt om het te gebruiken en wanneer je van een binnen locatie naar buiten gaat, dan gaat dat ook zonder enige vorm van laadscherm. Op die manier kun je dus echt met volle teugen genieten van wat de game te bieden heeft qua gameplay en verhaal.

Miles als personage is sterk

En het verhaal in Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is dik in orde. Het helpt daarbij dat Miles echt een tof personage is, die heel erg goed wordt neergezet in de game. Hij is nog jong en leert langzaam maar zeker om te gaan met zijn krachten. Daarbij leert hij gaandeweg nieuwe trucs die hij tijdens het avontuur op verschillende manieren kan inzetten. Daarnaast heeft de beste vent redelijk wat attitude en wordt hij bijgestaan daar vrienden en familie, waarbij hij leert dat niet alles is wat hij denkt dat het is. Met al deze ingrediënten is het een game waarbij je telkens verder wilt gaan met het verhaal.

Spider-Man Miles Morales
Ik ben fan van Miles (Afbeelding: Sony)

Dualsense-controller

Met Astro’s Playroom maakte ik voor het eerst kennis met de Dualsense-controller en leverde dat me veel plezier op. Ook bij Marvel’s Spider-Man: Miles Morales viel hij in een positieve manier op en geeft hij kleine en subtiele trillingen bij de dingen die je doet, waardoor het geheel beter tot leven komt. Denk daarbij aan de momenten dat je in een metro zit en het ‘kleng-kleng’ voelt op het spoor. Nogmaals, het klinkt als iets onbenulligs, maar de belevenis wordt hierdoor echt een stuk beter.

Elke klap voel je nu (Afbeelding: Sony)

Wel is Marvel’s Spider-Man: Miles Morales wat meer van hetzelfde

Mocht je tientallen uren in Marvel’s Spider-Man hebben gestoken, dan is de kans groot dat je wellicht iets minder enthousiast bent over Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Het is namelijk wel wat meer van hetzelfde. Zo zijn er in de stad diverse zij-activiteiten te vinden, zoals dat in het origineel ook zo was. Denk daarbij aan het strijden tegen criminaliteit, het openen van bepaalde kratten en ga zo maar door. Er is zodoende genoeg te doen, maar niet alles in de game is even sterk. Het had fijn geweest als men met deze game echt wat nieuwe dingen had gedaan, maar dat zit er niet in.

Wel een beetje herhaling van zetten (Afbeelding: Sony)

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is straks één van de games die je bij de lancering op de PlayStation 5 kan scoren. Daarnaast komt hij ook nog uit op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.