[REVIEW] Demon’s Souls: Ideaal om je PS5 mee op te starten

Games Jelle van Es 19 nov 2020

De PlayStation 5-lancering kent niet heel erg veel games, maar de titels die er voor uitkomen, zijn over het algemeen wel de moeite waard. Spider-Man: Miles Morales is erg tof, Sackboy: A Big Adventure is vermakelijk en titels als Call of Duty en Assassin’s Creed profiteren van de extra kracht. Met Demon’s Souls heb je echter de eerste grote exclusieve game te pakken voor de PS5. En die is zeer de moeite waard.

Want Miles Morales en Sackboy kun je ook nog op de PlayStation 4 spelen. Dat is bij Demon’s Souls niet mogelijk. Deze game is puur een PS5-titel. Dat klopt overigens ook niet helemaal, want dit is een remake van de game die op de PlayStation 3 uitkwam. Die game was weer de voorloper op de Dark Souls-reeks, die bij het grote publiek bekender is geworden. Ondanks dat dit de voorloper is op die avonturen, voelt de game op de PlayStation 5 verre van verouderd aan. Wat dat betreft heeft de ontwikkelaar zijn werk goed voor elkaar. Dit zijn de punten die de game de moeite waard maken.

Een wereld om te ontdekken

Ik heb de originele Demon’s Souls nooit gespeeld, waardoor dit de eerste kennismaking was met de wereld. En die wereld weet me vanaf het begin aan te spreken. Je komt terecht in een wereld waarin demonen en de ondoden het voor het zeggen hebben. Jij als avontuur bent de laatste hoop van de mensheid om dit kwaad te beteugelen en de mensheid nog te redden. Ondanks dat het geheel grijs en grauw is, kent het toch een bepaalde charme waar ik van kan genieten. Ook helpt het dat je aan het begin de mogelijkheid hebt om je eigen personage aan te maken, waarbij de mogelijkheden tot het persoonlijk maken behoorlijk divers zijn.

Visueel is Demon’s Souls zeer mooi

Naast dat de wereld me qua sfeer aanspreekt, kan ik niet anders stellen dat Demon’s Souls er enorm mooi uit ziet. Dit is een game die echt de kracht van de PlayStation 5 toont. De details in de wereld zijn behoorlijk uitgebreid, de manier waarop je houten kratten en tafels sloopt geeft voldoening, het vuur van fakkels lijkt zich op een goede manier te ontvouwen en door goed te kijken naar schaduwen kun je soms een vijand om een hoekje ontdekken. Het is echt een klein feestje om deze game van je scherm af te laten spatten.

Visueel zeer aantrekkelijk (Afbeelding: Sony)

Animaties zijn behoorlijk soepel

Het helpt daarbij ook dat de game een stuk minder houterig is in vergelijking met de beelden die ik van de PS3-versie heb gezien. Demon’s Souls draait echt als een zonnetje. De framerate is hoog, waardoor je geen last hebt van haperingen. Dat is zeker in een game als deze handig, aangezien goed timen een must is. En de animaties zelf mogen ook vloeiend genoemd worden. Wanneer je rondrent in de game, dan ziet dat er gewoon uit zoals het hoort. Dat klinkt logisch, maar met het origineel in het achterhoofd is dat zeker niet het geval.

Demon's Souls PlayStation 5
Vrolijk rond huppelen (Afbeelding: Sony)

Demon’s Souls is nog altijd bizar moeilijk

Toch is Demon’s Souls niet een game die iedereen zal bekoren. Voor een groot gedeelte heeft dat te maken met de moeilijkheidsgraad. Net zoals in het origineel en in de Dark Souls-games is dit een titel die een bizar hoge moeilijkheidsgraad kent. Aan het begin is alles nog redelijk koek en ei. Je snapt hoe de eerste vijanden werken en hoe je ze met een beetje timing afmaakt. Je begint een beetje zelfvertrouwen te krijgen. En dat is het moment waarop het vaak misgaat. Opeens sta je oog in oog met vier verschillende vijanden die je tegelijkertijd aanvallen. In een normale game kom je daar zonder al te veel kleerscheuren uit, maar in deze titel leg je dan het loodje en kun je een heel stuk opnieuw spelen. Dat kan frustrerend zijn, maar werkt ook als een goede les. De volgende keer ben je beter voorbereid en weet je hoe je een varkentje als dit weet te wassen.

Dit voelt onmogelijk (Afbeelding: Sony)

Lekker lang houdbaar

Doordat Demon’s Souls een game is van vallen en opstaan, is het ook een game die enorm lang houdbaar is. Je hebt natuurlijk de hele goede gamers die het origineel hebben gespeeld en weten wat ze moeten doen. Die doen er wellicht niet extreem lang over. Maar een normale speler zal in het begin gebied al vele uren doorbrengen voordat hij oog in oog komt te staan met de eerste baas. En dan ga je daar waarschijnlijk ook nog wel een paar keer dood. Daarmee is het echt een game die je tientallen uren bloed, zweet en tranen kan geven. In mijn geval vooral het laatste.

Demon's Souls PlayStation 5
Gewoon door blijven gaan (Afbeelding: Sony)

Demon’s Souls is één van de games die je kunt scoren bij de PS5-lancering op 19 november. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.