[REVIEW] Mario Kart Live: Mario scheurt door de huiskamer

Games Jelle van Es 19 okt 2020

Nintendo is een bedrijf die graag experimenteert op het gebied van gaming. De Wii was daar een goed voorbeeld van en met de Wii U hadden we het eerste gevoel van consolegaming op een handheld. Iets dat verder is doorgezet met de Nintendo Switch. Voor deze spelcomputer zagen we al Nintendo Labo als een aparte ervaring en die trend wordt nu doorgezet met Mario Kart Live: Home Circuit.

Mario Kart Live: Home Circuit is een titel die de echte wereld met de game verbindt. Het is een pakket die niet geleverd wordt met een game, die kun je namelijk gratis downloaden. De grote meerwaarde van het pakket bestaat uit de kart met Mario daarop. Deze is uitgerust met een behoorlijk goede camera en kan verbonden worden met de Nintendo Switch. Zodoende kun je op het scherm van de Switch de kart volgen terwijl je hem als een soort van bestuurbare auto rondrijdt. Verder wordt de set geleverd met een viertal poortjes. Deze kan Mario herkennen en zodoende is het mogelijk om een route uit te stippelen van poortje één tot en met vier en weer eindigen bij één. Vervolgens kun je de uitgestippelde route rijden terwijl je het digitaal opneemt tegen een paar tegenstanders, inclusief de bekende powerups. Dit zijn de vijf punten die me zijn opgevallen.

Mario Kart Live is mooi speelgoed

Wanneer je het pakket van Mario Kart Live uitpakt, dan is natuurlijk de kart het mooiste element. Je hebt twee soorten: een Mario- en een Luigi-variant. Ikzelf heb vanuit Nintendo de Mario ontvangen en kan niet anders zeggen dat het echt een mooi stuk speelgoed is. Het ziet er strak uit en is tegelijkertijd stevig. Opladen kan makkelijk van een USB-C kabel aan de zijkant en hij kan duidelijk tegen een stootje. Daarom kun je je kinderen er zonder gevaar mee aan de slag laten gaan.

Mario Kart Live
Samen spelen (Afbeelding: Nintendo)

Zeer begrijpelijk

Het helpt dat Mario Kart Live daarbij zeer begrijpelijk is. Wanneer je de game voor het eerst opstart, wordt in het Nederlands stap voor stap uitgelegd wat je moet doen en hoe het werkt. Binnen een paar seconden heb je door wat de bedoeling is, zet je de poortjes neer in je woon- of slaapkamer (het is niet bedoeld voor buiten gebruik) en laat je Mario een route uit stippelen. Daarbij kun je het zelf zo gek maken als dat je wilt. In mijn geval deed ik mijn eerste circuits onder de poten van de stoelen door.

Je snapt snel hoe het werkt (Afbeelding: Nintendo)

Het bouwen van circuits is bijna leuker dan racen

En uiteindelijk liet ik mijn kinderen er los meegaan. Daarbij werd de bak Kapla (kleine houten plankjes) naar beneden gehaald en werd er flink gebouwd met het uitstippelen van routes. Daar ging uiteindelijk meer tijd in zitten dan het daadwerkelijke racen en blijkt dat het bouwen van een circuit eigenlijk leuker is. Zeker op het moment dat hij met Kapla zijroutes bedacht die nergens naar leiden en obstakels op de weg plaatste. En dan vervolgens zijn vader uitdagen om de race te winnen.

Mario Kart Live: Home Circuit
Zoonlief met zijn gemaakte baan (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Verbinding niet altijd optimaal in Mario Kart Live

Toch zijn er ook wat minpunten te vinden bij Mario Kart Live. Eén van de grootste nadelen die ik heb ervaren is dat de verbindingen tussen de kart en de Nintendo Switch soms wat lag vertoont. En dat is behoorlijk funest wanneer je net een bocht moet maken of door een poortje rijdt. Wanneer je daar de zijkant raakt, dan is de kans groot dat je hem mist en zodoende je race verpest. En dat wil je gewoon niet.

Loopt niet altijd even soepel (Afbeelding: Nintendo)

Monopoly-status

Ik ben een tijdje met Mario Kart Live aan de slag gegaan en heb ervaren dat het een game is die je iets anders gebruikt dan je gemiddelde Switch-game. Dit is een game die je waarschijnlijk ergens in de spellenkast plaatst en vervolgens om de zoveel tijd er bij pakt om even mee aan de slag te gaan. Wat dat betreft is het net als Monopoly. Dat speel je ook niet elke dag, maar pak je er om de zoveel tijd bij, het liefst op een regenachtige dag in de vakantie. En dat is precies wat dit is. Dan moet je wel kijken of het iets voor je is, want met een prijs van zo’n 120 euro is het geen goedkope ervaring om in huis te halen.

Mario Kart Live: Home Circuit
Niet heel erg lang achter elkaar te spelen (Afbeelding: Jelle van Es / WANT)

Wil je zelf los met Mario Kart Live? Dan kun je de game hier bestellen. Wil je meer lezen over de Nintendo Switch? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.