[PREVIEW] Yakuza Like a Dragon: lol trappen in Japan

Games Jelle van Es 19 okt 2020
Leestijd: 5 minuten

Er was een tijd dat ik een paar keer per jaar naar Japan toe ging. Die tijd lijkt alweer lichtjaren achter me te liggen. Gelukkig zijn er heel wat games die je het gevoel geven dat je digitaal op reis kan naar het speciale land. De Yakuza-reeks is er daar één van. De meeste delen namen je mee naar een fictieve versie van de wijk Shinjuku in Tokio. Met Yakuza Like a Dragon zit het even anders.

In Yakuza Like a Dragon begin je met een schone lei. Het personage Kiryu hebben we achter ons gelaten. In plaats daarvan ga je aan de slag met Ichiban Kasuga. Een voormalig lid van de Yakuza die een gevangenisstraf op zich neemt voor zijn Tojo Clan. 18 jaar daarna komt hij uit de gevangenis en lijkt iedereen hem zijn vergeten. Het is aan hem om een plek te vinden in deze wereld, waarbij hij besluit om als een soort van volksheld het op te nemen tegen hen die zwakkeren onderdrukken, terwijl hij tegelijkertijd een appeltje te schillen heeft met zijn voormalige maten. Onlangs kreeg ik de kans om een tijdje met de game aan de slag te gaan. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Yokohama als setting boeit in Yakuza Like a Dragon

Yakuza Like a Dragon neemt je mee naar de stad Yokohama. Deze stad ligt ongeveer een half uurtje ten zuiden van Tokio en is zeker de moeite waard wanneer je ooit de mogelijkheid hebt om naar Japan toe te reizen. Specifieker speelt de game zich af in Isezaki Ijincho, wat gebaseerd is op de wijk Isezakicho. Dit is een wijk met verschillende restaurants, winkels en andere vormen van entertainment. Ideaal dus om lekker in los te gaan. In de game is het in elk geval een wijk waarin je van alles en nog wat kunt beleven en waarbij je kunt genieten van een heerlijke Japanse setting.

Yakuza Like a Dragon
Net het echte Japan (Afbeelding: Sega)

Engelse of Japanse stemmen

Toen ik met mijn versie van Yakuza Like a Dragon aan de slag ging, schrok ik even. De game heeft namelijk standaard zijn Engelse stemmen aan staan, waardoor iedereen opeens Engels spreekt. Volgens mij is dat het eerst in de serie en kan er voor zorgen dat het een breder publiek aanspreekt. Want met Engelse stemmen kan een grotere groep er kennis mee maken. En die Engelse voice-overs zijn behoorlijk in orde, waardoor het zeker geen verkeerde keuze is. Toch ben ik blij dat je ook voor de traditionele Japanse stemmen kunt kiezen met Engelse ondertiteling. Ideaal om je Japans wat bij te spijkeren. Hieronder een trailer met de Engelse stemmen om je een idee te geven hoe dat klinkt.

Vechtsyteem als RPG werkt goed

Naast een nieuw hoofdpersonage en een nieuwe setting, heeft men besloten om ook een compleet nieuw vechtsysteem te introduceren. Yakuza Like a Dragon speelt een beetje als een Japanse RPG. In de game kun je nog altijd vrij rondlopen in de buurt waar je je bevindt. Maar wanneer je in aanraking komt met vijanden die het op jou hebben gemunt, dan kom je in een gevechtssituatie terecht. Deze speelt zich af in afgesloten arena, waarbij jouw helden (Ichiban staat er niet alleen voor) om de beurt een aanval mogen uitvoeren. De meest simpele is een fysieke aanval, maar je kunt ook MP inzetten om speciale aanvallen uit te voeren. Denk daarbij aan een held die een slok alcohol neemt en die met een aansteker uitspuwt, met een flinke vlam als gevolg. Het is behoorlijk afwisselend en ik vond het leuk.

Als je RPG’s kent, dan snap je dit snel (Afbeelding: Sega)

Yakuza Like a Dragon is lekker over de top

Het vechtsysteem an sich zorgt er al voor dat Yakuza Like a Dragon lekker over de top is, maar dat kun je eigenlijk voor het complete verhaal zeggen. De verschillende zijmissies die ik heb gespeeld gaven me de mogelijkheid om me aan te sluiten bij een uitzendbureau dat een soort van superhelden in dienst heeft, heb ik een ijzerzaak gevonden waarbij iemand met veel te veel passie mijn verroeste honkbalknuppel ging fixen en heb ik nog het stukje meegemaakt waarbij mijn medestrijdster zichzelf opgaf als Hostess in een bar, waar vervolgens door andere hostessen doodleuk werd verteld dat zij in een kamer zat waarbij mannen met iets te losse handen hun ding deden. Maar net op het moment dat je haar wilt redden, weet ze zichzelf al uit de nesten te redden. Zij verwijt daarbij haar belager dat het vervelend is dat hij iets wilde doen als oksels likken en dat hij voortaan maar als een man op een ‘gewone’ manier een vrouw moest aanranden. Als je dat zo los leest, dan gaan onze Westerse voelsprieten recht overeind en kan dat eigenlijk niet, maar in de context is het zo over de top dat het best wel grappig is.

Soms wat bizar (Afbeelding: Sega)

Productiewaarde iets minder hoog

Er zijn veel redenen om enthousiast te zijn over Yakuza Like a Dragon. Toch vind ik het jammer dat de productiewaarde van de game net wat lager is dan bij zijn voorganger. Daar werd eigenlijk alle tekst van stemmen voorzien. Maar in deze game zijn dat eigenlijk alleen maar de belangrijke gesprekken waarbij dat het geval is. Hierdoor krijg je bij diverse zijmissies niet meer dan tekst en wat kleine kreetjes. Dat zorgt er toch voor dat je iets minder geïnteresseerd bent in het voltooien van zijmissies.

Yakuza Like a Dragon PlayStation
Cutscenes zien er strak uit (Afbeelding: Sega)

Yakuza Like a Dragon beviel echter goed in deze preview versie. Vanaf 10 november kun je aan de slag met de game en een digitale reis afleggen naar Japan. Hij is dan beschikbaar op de pc, PlayStation 4, Xbox One en de Xbox Series X. De PlayStation 5-versie komt ergens in 2021. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen