[REVIEW] Space Force van Steve Carell is (nog) niet buitenaards goed

Films & Series Jeroen Kraak 28 mei 2020
Leestijd: 2 minuten

Eindelijk speelt Steve Carell weer in een komedieserie. Helaas kan Space Force nog lang niet tippen aan The Office.

Wie Steve Carell zegt moet meteen denken aan The Office. Hoewel hij in meerdere komediefilms meespeelt, denken we vooral met een grote glimlach terug aan zijn rol als Michael Scott in de serie. Daarin geeft hij op ludieke versie leiding aan een groep bijzondere medewerkers van de Dunder-Mifflin Paper Company.

Steven Carell is terug

Na jaren omzwervingen gemaakt te hebben in de filmwereld is hij weer terug op het oude nest. Voor Netflix schittert hij in de serie Space Force, wat opmerkelijk veel overeenkomsten heeft met The Office. In plaats van de lokale papierwinkel geeft Carell nu leiding aan de ruimte-divisie in de Verenigde Staten. Ook daar heeft hij weer een aantal bijzondere werknemers onder zich met elk een heel ander karakter. Dat is niet verwonderlijk aangezien Carell de serie samen maakt met Greg Daniels, die samen ook verantwoordelijk waren voor de serie met alle kantoorperikelen.

Space Force Steve Carell Netflix
Steve Carell speelt een bijzondere generaal. (Afbeelding: Netflix)

Space Force

De serie kan op geen beter moment gelanceerd worden dan nu. De Verenigde Staten is in opdracht van president Donald Trump weer volop bezig met het ontwikkelen van een ruimteprogramma. Tijdens de serie wordt daar ook regelmatig mee de draak gestoken. Hoewel de naam van Trump niet gezegd wordt, verwijzen genoeg opmerkingen naar de president. Ook Melania komt er niet ongeschonden van af.

In Space Force speelt Carell generaal Mark Naird die wordt overgeplaatst van Washington naar een boerendorp ergens in Colorado. Hij moet daar basis voor de Amerikaanse Space Force opzetten. Het doel is om in 2024 iemand op de maan te zetten. De verhuizing valt niet voor iedereen goed. Zijn vrouw komt in de gevangenis terecht en zijn dochter kan niet goed met het dorpsleven omgaan. Bij de ruimtevaartorganisatie wordt hij vergezeld door John Malkovich, die zijn assistent speelt. De twee zijn het echter vaak oneens met elkaar, waardoor er veel conflicten ontstaan.

Teleurstellend

Hoewel dat allemaal een goede basis lijkt voor een sitcom, stelt het toch teleur. Wellicht komt het door de hoge verwachtingen van Carell. Het mist de magie die The Office wel had. Er zitten natuurlijk een aantal grappige momenten in, maar de echte lachmomenten vallen toch tegen. Ook krijg je niet echt een band met de karakters zoals je die bij The Office wel had. De serie blijft dan ook wat oppervlakkig, hoe graag je ook er helemaal in wil zitten.

Toch hoeft het tegenvallende eerste seizoen geen belemmering te zijn. Veel sitcoms komen pas in een latere tijd tot bloei en hebben een aanlooptijd nodig. Toch was het beter geweest als het vanaf het begin gewoon als een raket zou gaan.

Space Force bestaat uit 10 afleveringen van ieder 30 minuten en is vanaf 29 mei te zien op Netflix. Ben je uitgekeken op deze serie? Kijk dan eens naar deze pareltjes.