Samsung schopt Apple in deze markt van de troon (en dat is best opvallend)

Tablets, Laptops & Computers Wesley Akkerman 16 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

Samsung is nog één van de weinige Androidfabrikanten die noemenswaardige tablets uitbrengt. En dat legt het bedrijf geen windeieren. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is namelijk het nummer één tabletmerk in een aantal markten, waaronder Europa en het Midden-Oosten. Het stoot Apple daarmee van de troon.

Vorig jaar stond Samsung nog op de tweede plek in de tabletmarkt, precies achter Apple met zijn populaire iPad. Volgens marktonderzoeker IDC is Samsung echter de grootste tabletmaker van dit moment in de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika. Het bedrijf heeft 28,1 procent van de markt in handen. Het gaat om cijfers van het vierde kwartaal.

Samsung versus Apple op de tabletmarkt

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft meer dan vier miljoen tablets verscheept gedurende het kwartaal. Dat is een groei van 26,4 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. In het vierde kwartaal van 2019 bleef de teller hangen op 3.2 miljoen verscheepte tablets.

Samsung Galaxy Tab S7
De tablet met de draadloze oortjes (Afbeelding: Samsung)

Nu Samsung op de eerste plek staat, betekent dat natuurlijk dat de oude nummer één van de troon gestoten is. Apple staat nu tweede in dezelfde regio, die ook wel EMEA genoemd wordt (Europa, Middle-East, Africa). Dat betekent echter niet meteen dat Apple slecht geboerd heeft.

Apple mag niet klagen

Het bedrijf uit Cupertino is namelijk in staat geweest 3,5 miljoen tablets te verschepen. Dit is overigens een schatting, omdat de iPadmaker zelf nooit cijfers vrijgeeft. Met dat aantal heeft de fabrikant 24,6 procent van de tabletmarkt in handen. Dat is een groei van 17,1 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

5 heerlijke games om op je nieuwe iPad te spelen

Lenovo, Huawei en Microsoft hebben respectievelijk 18,3, 7,7 en 3,2 procent van de markt in handen. De merken hebben 2,6, 1,1 en 0,4 miljoen tablets verscheept in het vierde kwartaal van 2020. Lenovo is het meeste gegroeid en laat een toename van 152,8 procent zien in vergelijking met het vierde kwartaal van 2019. Voor Huawei geldt helaas dat er een krimp plaatsgevonden heeft van 20,3 procent.

Scholen en corona zorgen voor groei

Samsung dankt zijn groei onder meer aan het feit dat het bedrijf meedoet aan digitaliseringsprojecten op scholen in Midden- en Oost-Europa. Onder meer de educatieve sector leunt enorm op tablets door de covid-19-pandemie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

IDC

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen