Hoe de toekomst van de Formule 1 door Amazon een stuk rooskleuriger is

Tech Sam Dille 20 aug 2023
Leestijd: 2 minuten

De Formule 1 is ‘s werelds meest snelle en geavanceerde sport. De competitie is voortdurend op zoek naar innovaties om races nog boeiender te maken. Hier speelt ook het cloudplatform van Amazon (AWS) een rol in.

De sport is de afgelopen jaren veel veranderd door nieuwe regels en voorschriften. Ze hebben gezorgd voor spannende races die in balans zijn met de focus op duurzaamheid. De FIA wil de Formule 1 in de toekomst nóg spannender maken met behulp van Amazon Web Services (AWS). Maar hoe zit dat?

De samenwerking tussen de Formule 1 en AWS

Sinds 2018 werkt AWS samen met de Formule 1 om enorme hoeveelheden gegevens te verwerken. Dit zorgt ervoor dat fans meer betrokken kunnen raken bij de ontwikkeling en vooruitgang van de teams. Voorheen waren de teams erg beschermend over hun technologie, waardoor fans zich hier niet mee konden bezighouden.

AWS-technologie helpt om technische gegevens van de teams, zoals bandenslijtage en pitwindows, begrijpelijk te maken voor omroepen en de media. Zelfs voor de beginnende kijker. Door de samenwerking kunnen er nu meer gegevens beschikbaar worden gesteld, wat zorgt voor een betere kijkervaring voor miljoenen fans.

Maar AWS heeft ook een grote rol gespeeld bij het vormgeven van de toekomst van de Formule 1. Het cloudplatform heeft in samenwerking met de FIA de regels voor het ontwerp van de auto’s vernieuwd. De nieuwe regels zijn gelanceerd voor het seizoen 2022. Ze hebben ongetwijfeld al gezorgd voor spannende races en meer actie in het middenveld.

Formule 1 Viaplay kpn ziggo gratis
Max Verstappen in actie (Afbeelding: EPA / Ali Haider)

Alles voor de fans

De Netflix-isering van de Formule 1 heeft de sport de afgelopen jaren enorm veranderd. Hitserie Drive to Survive heeft de sport populairder gemaakt en een breder en jonger publiek aangetrokken. Nu is de uitdaging om die interesse en betrokkenheid te behouden.

Rob Smedley, AWS F1-consultant, vertelt aan Techradar dat het nu het juiste moment is om in de technologie van de Formule 1 te investeren om de betrokkenheid van fans te vergroten. “Het belangrijkste aspect van elke sport is de fanbase. Hoe meer je die fanbase kunt laten groeien, en ze kunt onderdompelen in de sport, hoe succesvoller je sport is. Zo simpel is het.”

Duurzaamheid in de Formule 1

Nog verder vooruitkijkend, heeft de Formule 1 zich gewijd aan duurzaamheid en streeft naar ‘Net Zero’ tegen 2030. Ze hebben al nieuwe voorschriften geïntroduceerd om dit te bereiken. FIA wil bijvoorbeeld computational fluid dynamics gebruiken om upgrades te ontwerpen en te testen, zodat ze minder echte tests hoeven te doen.

Er is nog een hoop werk te doen, maar de F1 zet stappen in de goede richting. Pat Symonds, een legendarische ingenieur en hoofd motorsport in de Formule 1, kijkt rooskleurig naar de toekomst. Hij vertelde aan Techradar: “Volgend jaar is altijd het beste jaar!”

‘Viaplay raakt de rechten van de Formule 1 kwijt aan deze partij’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen