Undercover seizoen 3: meer Ferry en een andere aanpak

Films & Series reviews Jeroen Kraak 19 nov 2021

Het nieuwe seizoen van Undercover start dit weekend. Wij vertellen je of het de moeite waard is om te kijken.

Undercover is inmiddels niet meer weg te denken bij de Netflix. De serie is bij ons en onze Zuiderburen een waar succes. Dat komt natuurlijk door Tom Waes, Frank Lammers en Elise Schaap die hun rollen geweldig vertolken. Na twee seizoenen en Ferry de film is het nu tijd voor het derde seizoen. Wij mochten de eerste vier afleveringen van het nieuwe seizoen zien en vertellen je of je het wel moet kijken of juist moet laten liggen.

Dit is Undercover seizoen 3

We kennen inmiddels allemaal het verhaal van Undercover, maar voor diegene die de serie nog nooit gezien heeft leggen we het nog een keer uit. De serie gaat over undercoveragent Bob (Tom Waes) die crimineel Ferry Bouman (Frank Lammers) probeert te ontmaskeren.

Inmiddels de serie toe aan het derde seizoen. Ferry is na zijn gevangenisstraf onder voorwaarden vrijgelaten en Bob is ontslagen als agent nadat de schandalen uit eerdere seizoenen naar boven zijn gekomen. Toch krijgt hij een nieuwe klus om uit de problemen geraken. Hiervoor moet hij wel met een ongebruikelijke partner werken: Ferry. Samen moeten ze er alles aan doen om de nieuwe XTC-baron Lelya (Nazmiye Oral) uit te schakelen.

Meer Ferry en nieuwe gezichten

Het grote verschil met seizoen twee is dat we Ferry veel vaker in beeld zien. In het tweede deel was dit maar vijf minuten, terwijl hij nu bijna in elke scène zit. Veel van deze zijn samen Bob en dat zorgt voor een unieke dynamiek tussen de twee. Ze kunnen elkaar niet uitstaan, maar moeten wel samenwerken. Lammers en Waes doen dit prima en je merkt echt dat ze een goede chemie hebben. Het is geloofwaardig en tegelijkertijd ook vermakelijk als je ze met elkaar ziet zwoegen.

Er zijn ook twee andere nieuwe acteurs bij Undercover gekomen. Zo speelt Oral de nieuwe crimineel in de serie. Leyla is een charismatische dame die onbedoeld en misschien zelfs ongewild de leider is van een drugsimperium. Terwijl de slechteriken in de vorige seizoenen iets komisch hadden, is Leyla een grande dame die wellicht zelfs iets wegheeft van Penoza’s Carmen.

Undercover Netflix Nazmiye Oral
Nazmiye Oral is een van de nieuwe gezichten in Undercover. (Afbeelding: Netflix)

Een andere aanpak voor Undercover

Door die keuze van de makers is Undercover ook wat donkerder en wat serieuzer geworden en heeft dit seizoen echt een eigen smoel. Dat is ontzettend goed, want het zorgt ervoor dat het absoluut niet saai wordt. Het gevaar ligt natuurlijk op de loer dat weer een zelfde soort verhaal als de vorige seizoenen vervelend wordt, maar dat is nu zeker niet het geval. Als de makers zich blijven vernieuwen kan er genoeg in de pijplijn zitten.

Toch betekent die serieuze toon niet dat er helemaal niets meer te lachen is in Undercover. Er zitten genoeg momenten in de serie rond Ferry die vrij komisch zijn. Dat komt vooral door de samenwerking tussen Bob en Ferry, die een soort Bassie en Adriaan zijn. Helaas is er toch ook slecht nieuws te melden voor de echte fan. Danielle (Elise Schaap) zien we (in ieder geval de eerste afleveringen) een stuk minder. Ze is er wel, maar heeft jammergenoeg meer een bijrol. Ook ontbreekt er iets te veel achtergrond, want haar leven is ineens compleet veranderd.

Die rol van Schaap lijkt wat overgenomen te zijn door Yannick van der Velde die Lars speelt (de broer van Daniëlle). We zagen hem al eerder in Ferry, maar mag nu dus ook meedoen aan de reguliere serie. Hij is daarin wel wat veranderd qua persoonlijkheid en uiterlijk en we zien hem regelmatig samen met Ferry. Hij zet letterlijk zijn tanden in zijn rol en lijkt al jaren mee te doen.

Klein minpuntje

Toch is er wel een puntje dat jammer is in het derde seizoen van Undercover. Zo speelt een deel van de serie zich af in Turkije. Het is echter jammer dat die stukken niet echt in het land zijn opgenomen. Je ziet net wat te makkelijk dat het niet het land zelf is en voor de omgevingsshots gebruik is gemaakt van stockbeelden. Er had meer uitgehaald kunnen worden dan dat de makers deden.

Undercover is vanaf zondag 21 november te zien op Netflix.

Undercover (seizoen 3)

Netflix

8.5 Score

Pluspunten

• Nieuwe aanpak
  • Chemie tussen Frank Lammers en Tom Waes
  • Meer Ferry

Minpunten

• Scènes in Turkije
  • Minder Daniëlle

Al met al is Undercover seizoen 3 zeker weer het kijken waard omdat de makers zich blijven vernieuwen zonder dat het echt een compleet andere serie is. Het nieuwe seizoen is daardoor misschien zelfs het beste tot nu toe. Tenminste tot zover we het hebben kunnen zien, maar we vertrouwen de makers wel toe dat de andere vier afleveringen ook van een goed niveau zijn. Van ons mogen Lammers, Waes en de rest van de cast nog wel even doorgaan met nieuwe seizoenen.