Wasteland 3: The Battle of Steeltown is een uitstekende uitbreiding

Games Jelle van Es 28 jun 2021

Wasteland 3 is één van de fijnere games die in 2020 werd uitgebracht. Het is een heerlijke klassieke RPG, waarbij je een veelvoud aan keuzes voorgeschoteld krijgt. Gevechten zijn turn-based en daarbij moet je goed omgaan met de verschillende wapens die jouw teamgenoten hebben. Het is een game die goed is voor vele tientallen uren speelplezier. Met The Battle of Steeltown krijgt de game zijn eerste grote uitbreiding.

Je hoeft Wasteland 3 niet volledig te hebben gespeeld om The Battle of Steeltown te spelen. Qua level moet je rond level 11 zitten en dan kun je eraan beginnen. Persoonlijk vond ik het wel wat fijner om met een hoger level personage aan de slag te gaan, omdat je op die manier toch wat meer mogelijkheden hebt in de verschillende conversaties. Qua moeilijkheidsgraad zal het alsnog pittig zijn, aangezien de vijanden qua level mee opschalen. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Wasteland 3: The Battle of Steeltown Review

Aan de slag met nieuwe soort wapens

Wanneer je in Steeltown aankomt, is het duidelijk dat er van alles en nog wat gaande is. Er is dreiging van buitenaf met gangs die de fabriek willen overnemen, er is interne ruzie met werknemers die staken omdat de omstandigheden heel slecht zijn en ga zo maar door. Aan jou de taak om naar eigen inzicht daar oplossingen voor te vinden. En daarbij krijg je te maken met een nieuw soort wapen. Het gaat om wapens met de zogenaamde Disruption Tech. Deze doen nauwelijks schade, maar delen wel een soort debuff uit. Als een tegenstander tien van dat soort debuffs heeft, dan is hij bewusteloos. Het is een handige manier om vijanden uit te schakelen zonder ze te vermoorden.

Wasteland 3 Battle of Steeltown
Zo begin je het avontuur (Afbeelding: inXile Entertainment)

Materialen om armor te maken

Daarnaast krijg je in Wasteland 3: The Battle of Steelltown te maken met een nieuw soort materiaal genaamd Tellurium. Het is een soort metaal dat je kunt gebruiken om zeer krachtige soorten armor mee te maken, waardoor je in veel gevallen een flinke statsboost krijgt voor je personages en toekomstige gevechten een tikkie makkelijker zijn om te voltooien. Dus elke keer als je me een hoofd- of een zijmissie in dit avontuur dat goedje scoort, dan voelt dat als voldoening.

Wasteland 3 Battle of Steeltown
Er is genoeg te doen (Afbeelding: inXile Entertainment)

Diverse personages en diverse keuzes

In Wasteland 3: The Battle of Steeltown krijg je te maken met een groot aantal nieuwe personages, die allemaal hun eigen agenda hebben. In sommige gevallen krijg je te maken met een simpele sidequest, waarbij je enkel op één manier verder komt in de game. Maar er zijn ook heel wat missies waarbij je een veelvoud aan keuzes voorgeschoteld krijgt. En de keuzes die je maakt, hebben daarbij ook behoorlijke gevolgen. Sommige van die gevolgen krijg je direct te merken, terwijl anderen pas later in het avontuur naar boven komen. Wat dat betreft is het zeker leuk om voorafgaand aan de uitbreiding een savefile aan te maken en na het voltooien te zien wat andere keuzes voor gevolg hebben.

Wasteland 3 Battle of Steeltown
In gesprek met anderen (Afbeelding: inXile Entertainment)

Interessante gevechten

Ik vind het vechtsysteem in Wasteland 3 één van de sterkste punten in de game. Zeker wanneer je in een groot gevecht komt met vele verschillende vijanden komt de game tot zijn recht. Wat dat betreft bevalt The Battle of Steeltown mij enorm. Er zijn echt heel wat verschillende grote veldslagen, waarbij je goed moet nadenken over hoe je te werk gaat zonder al te veel schade op te lopen. Ik moet eerlijk toegeven dat het niet elke keer even goed ging en ik ook wel eens een savefile van eerder heb geladen om andere keuzes te maken, maar dat is juist de kracht van de game.

Pas op voor deze vijanden (Afbeelding: inXile Entertainment)

Wel wat meer van hetzelfde

Wasteland 3 is op zichzelf al een enorm grote game waar je met gemak meer dan vijftig uur in kunt steken. Dit avontuur voegt daar makkelijk een aantal uur aan toe, maar brengt wel wat meer van hetzelfde. En dat is toch wel jammer. Ik had gehoopt dat de uitbreiding echt wat anders zou gaan doen. Natuurlijk, de nieuwe wapens en armor zijn anders, maar als je puur kijkt naar wat je doet in de uitbreiding, dan zijn dat elementen die je ook in de rest van de game hebt zitten. Wat dat betreft is het wel een geval van iets meer van hetzelfde. Ik vond dat niet heel erg, omdat ik het echt een heerlijke game vind, maar wat verrassing was niet verkeerd geweest.

Herhaling van zetten (Afbeelding: inXile Entertainment)

Wasteland 3: The Battle of Steeltown is nu beschikbaar als DLC voor de basisgame. Heb je de game in zijn basis nog niet? Lees dan hier de review waarom die echt de moeite waard is.

[REVIEW] Wasteland 3 is een bizar sterke game