WhatsApp stelt veelbesproken wijziging uit na ophef bij gebruikers

Apps Mark Hofman 18 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Dat WhatsApp zijn gebruiksvoorwaarden heeft aangepast zal weinig mensen afgelopen week ontgaan zijn. Sterker nog: Signal en Telegram waren wereldwijd opeens in trek en wisten talloze nieuwe gebruikers te verwelkomen. Gebruikers stapten massaal over.

WhatsApp heeft zelf inmiddels ook wel door dat er veel te doen is om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en kondigde afgelopen weekend aan dat het hele plan uitgesteld wordt.

WhatsApp stelt wijziging uit na ophef

WhatsApp heeft de veelbesproken gebruiksvoorwaarden, die oorspronkelijk vanaf 8 februari 2021 in zouden gaan, drie maanden uitgesteld. Dat doet het bedrijf nadat er twee weken flink wat ophef ontstond nadat de inhoud van die gebruiksvoorwaarden bekend werd. Zo was al snel duidelijk dat WhatsApp en Facebook nauwer samen zouden werken en meer gegevens met elkaar zouden delen. Iets waar weinig gebruikers op zaten te wachten. Of althans, dat bleek in de week erna. Veel gebruikers stapten bijvoorbeeld over naar Signal en Telegram, omdat ze zich zorgen maakten over wat WhatsApp zou doen met hun gegevens.

Volgens het bedrijf zelf is er vooral sprake van veel misverstanden. Op Twitter laat WhatsApp weten dat de nieuwe gebruiksvoorwaarden geen invloed hebben op de gesprekken die je met vrienden en familie hebt. Zo benadrukken ze dat niemand in het bedrijf gesprekken kan lezen, geen contactgegevens worden gedeeld met Facebook en dat er geen locatiegegevens in te zien zijn. Dat maakt het bedrijf duidelijk via een infographic bij de tweet:

WhatsApp kiest er desondanks toch voor om de nieuwe gebruiksvoorwaarden drie maanden later in te laten gaan. Maar waarom eigenlijk?

Meer duidelijkheid

Een woordvoerder van WhatsApp laat tegenover The Verge weten dat op 15 mei 2021, de nieuwe datum, dezelde gebruiksvoorwaarden ingaan die oorspronkelijk op 8 februari in zouden gaan. “Dus waarom de vertraging?”, vraag jij je misschien af. De woordvoerder maakt duidelijk dat de miscommunicatie duidelijk maak dat de plannen niet duidelijk zijn voor mensen. Volgens het bedrijf worden er compleet andere dingen verwacht dan dat er daadwerkelijk gaan gebeuren. Daarom gaat het bedrijf de komende drie maanden gebruiken om beter te communiceren met zijn gebruikers. Zo willen ze duidelijk maken wat er precies gaat veranderen, welke dingen hetzelfde blijven en hoe jij als gebruiker er iets van kan merken.

Toch voelt de beslissing van het afgelopen weekend een beetje als mosterd na de maaltijd. WhatsApp heeft twee weken lang de kans gehad om de alles haarfijn uit te leggen, maar deed dat niet. Veel gebruikers stapten over naar de concurrentie. De vraag die we ons nu vooral stellen is niet hoe WhatsApp de schade nog kan beperken, maar “of”.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen